Berlingske Business

Rejsekortet koster fransk producent over én milliard

Rejsekort
Foto: Betina Garcia, Scanpix Foto:

Franske Thales har endnu ikke leveret den endelige version af Rejsekortet. Det har kostet selskabet én milliard kroner i form af dagbøder og kompensation til Rejsekort A/S.

Den franske teknologikoncern Thales er mere end seks år forsinket med den endelige version af rejsekortet. Det koster selskabet over en milliard kroner i form af kompensation og dagbøder, skriver Børsen.

Rejsekortet og Thales indgik i 2005 en aftale om, at rejsekortet skulle være færdigproduceret i 2009. Efter planen vil den endelige levering først ske ved årets udgang. Seks gange er slutdatoen blevet udskudt.

Check-ind ekstra

Den manglede levering på rejsekortet har betydet, at DSB og trafikselskaberne måtte fastholde de traditionelle billetter og pap-klippekort længere end planlagt. Det har kostet Rejsekort A/S dyrt.

»Indtil nu har Thales betalt over 500 millioner kroner i kompensation. P.t. er der en dagbod, der har nået maksbeløbet, fordi de ikke har leveret slut-leverancen endnu. Og vi har derudover stillet relativt store erstatningskrav for deres næste forsinkelse,« siger adm. direktør i Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten, til Børsen.

Rejsekortet bruges i dag til 1,5 millioner rejser hver uge.

rejsekort

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen