Berlingske Business

Regn og tidlig påske gav færre campinggæster i april

Camping
Danske campingpladser havde færre gæster i april end samme måned sidste år, mens hotellerne havde flere gæster. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2013) Foto:

Danske campingpladser havde færre gæster i april end samme måned sidste år, mens hotellerne havde flere gæster.

Ustadigt vejr og en påske, der faldt i marts, satte sit præg på antallet af overnattende gæster i det danske ferielandskab i april.

Samlet faldt antallet af overnatninger i faktiske tal med to procent i april sammenlignet med april 2015 - fra knap 2,3 millioner til knap 2,2 millioner, oplyser Danmarks Statistik.

Tallet dækker over, at især campisterne udeblev fra pladserne i april i forhold til samme måned sidste år. De danske campingpladser havde 13 procent færre overnatninger - svarende til et fald på 112.000 overnatninger. Forklaringen skal findes i vejr og den sene påske, lyder det fra Danmarks Statistik.

Københavns Lufthavn skyder kvart milliard i udbygning

»Det kan blandt forklares ved påskens placering i marts samt vejrudsigten, idet april i år var væsentligt mere regnfuld og solfattig end april sidste år. Der var således ifølge DMI 74 millimeter regn i april mod 27 millimeter regn i april 2015, ligesom antallet af solskinstimer i april i år var på 148 mod 241 i april sidste år,« lyder det.

Også feriecentrene gik tilbage med 30.000 overnatninger svarende til 30 procent, mens det så bedre ud for hoteller og vandrehjem.

Her søgte flere tilsyneladende ly for regnen. Hotellerne havde 80.000 eller syv procent flere overnatninger i april, mens vandrerhjemmene havde 17.000 flere overnatninger, svarende til en stigning på 15 procent.

dadawa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen