Berlingske Business

Rederiforeninger: Trumps klima-exit kan skade skibsfarten

US-POLITICS-TRUMP-ENVIRONMENT
Arkivfoto. Norges Rederiforbund betegner Trumps exit fra klimaaftale som en meget dårlig nyhed for skibsfarten. Foto:

Norges Rederiforbund betegner Trumps exit fra klimaaftale som en meget dårlig nyhed for skibsfarten. Og samme melding kommer fra de danske rederier, skriver Shippingwatch.

»USA er en vigtig aktør, så det er meget dårlige nyheder for verden i dag og for kommende generationer. For skibsfarten er det også en meget dårlig nyhed, for det skaber usikkerhed om, hvad der bliver retningen fremover, hvad der vil være de politiske ambitioner i landene, og hvad reglerne bliver internationalt,« siger Sturla Henriksen, der er administrerende direktør for Norges Rederiforbund.

»Det er meget krævende for en industri, som foretager investeringer for ti år af gangen og har en investeringshorisont på et skib på typisk 20-30 år. Så det er dybt bekymrende og dybt uansvarligt,« siger direktøren til Shippingwatch.

Mærsk containerskib

Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier, mener ligeledes, at det er ærgerligt, at USA har valgt at trække sig fra Paris-aftalen.

»Der er behov for, at alle lande bakker op og tager ansvar for klimaet, ikke mindst verdens største økonomi. Den amerikanske beslutning vil dog forhåbentligt ikke stoppe arbejdet med at reducere skibsfartens CO2-udledninger. Klimaudfordringen forsvinder ikke, fordi USA alligevel ikke vil levere,« siger hun til Shippingwatch.

FN's Søfartsorganisation IMO arbejder på en fælles reduktionsstrategi for skibsfarten. Den skal foreløbigt vedtages i foråret 2018, og der er langt fra enighed om, hvor meget og hvordan skibes CO2-udledninger skal reduceres.

Odense Staalskibsværft, Lindøv

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen