Berlingske Business

Rederier kan få mere indtjening med bedre balance

Mærsk Mærsk containerskib
Foto:

Containerrederierne håber, at en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel vil øge indtjeningen i indeværende år.

Mærsk venter ifølge nyhedsbrevet en vækst på 2-4 pct. i markedet i 2017 efter at have oplevet en vækst på 4 pct. i fjerde kvartal sidste år. Der er dog delte meninger i branchen.

Det skriver Alphaliner.

Havneoperatøren Hutchison Ports understreger, at der er stor usikkerhed grundet blandt andet den nye amerikanske regering samt fortsat svag forbrugertillid. Dertil kommer, at konkurrencen om kunderne mellem containerrederierne fortsat er stor, påpeger Alphaliner.

Onsdag: Michael Pram

Alphaliner vurderer, at en stor del af håbet om bedret indtjening i containerfarten ligger i kapacitetsudviklingen på markedet. Væksten i kapaciteten holdes nede af stigende skrotninger og udskydelse af leveringer af allerede bestilte nybygninger.

Trods de forhold ventes væksten i kapacitet at blive 2,7 pct. eller 0,54 mio. teu, og ifølge Alphlaliner er der ikke mange muligheder for at beskære kapaciteten yderligere.

Mærsk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen