Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Rederier håber på store bøder til svovlsnydere

Cargo ships entering one busiest ports in world Singapore
Arkivfoto.

De danske skibsejere ser frem til en stribe sager om for højt indhold af svovl i skibsbrændstof, efter at Miljø- og Fødevareministeriet har politianmeldt fem udenlandske rederier for at overtræde reglerne.

De danske skibsejere ser frem til en stribe sager om for højt indhold af svovl i skibsbrændstof, efter at Miljø- og Fødevareministeriet har politianmeldt fem udenlandske rederier for at overtræde reglerne.

Med de nye anmeldelser ligger der i alt seks sager på anklagemyndighedens bord, efter at nye skærpede regler trådte i kraft sidste år.

Hvis bevisbyrden ellers kan løftes i sagerne, håber Danmarks Rederiforening på straffe, der kan mærkes.

Skib

For når nogle bruger det mere forurenende, men billigere brændstof, skader det ikke alene miljøet. Det er også stærkt konkurrenceforvridende, påpeger Rederiforeningen.

»Hvis det stod til os, skal man mindst have frataget den økonomiske gevinst, man har fået ved ikke at overholde loven. Et par tusinde euro, som vi har set i andre lande, er til at grine af,« siger Maria Skipper, underdirektør i Rederiforeningen.

Hun forklarer, at et gennemsnitligt skib kan spare omkring en million kroner på en tur fra Den Engelske Kanal til Gdansk og ud igen ved at bruge det svovlholdige brændstof.

»Vi så også gerne, at rederiets navn blev offentliggjort. Så er det også et spørgsmål, om kunderne har lyst til at lade deres varer transportere af skibe, som ikke overholder miljøkrav,« siger Maria Skipper.

Norden

Ifølge EU's regler skal straffen for at overtræde svovlreglerne stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen, fratage økonomisk fortjeneste og virke afskrækkende. Men det er de enkelte lande, der fastsætter det konkrete niveau.

Skibes svovludledninger er ifølge Miljø- og Fødevareministeriet en betydelig kilde til luftforurening. Siden 1. januar 2015 har der været strengere krav til skibe, der sejler i Nord- og Østersøen. Deres brændstof skal indeholde 90 procent mindre svovl.

For at sikre, at de strengere regler bliver overholdt, har Miljø- og Fødevareministeriet skærpet kontrollen, og det er ifølge ministeriet selv det, der er årsagen til de nye politianmeldelser.

15BUSUnifeeder-AArhus-firma.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen