Berlingske Business

Rapport: OW Bunker fuskede sig på børsen

OW Bunker
Foto:

Konkursramte OW Bunker solgte sig til med misinformation, da det blev børsnoteret, skriver Finanswatch.

København: Det skandale- og konkursramte olieselskab OW Bunker gik på børsen med et prospekt, der var voldsomt kritisabelt. Det skriver branchemediet Finanswatch baseret på en omfattende rapport fra selskabets kurator.

OW Bunker gik på børsen i starten af 2014, men faldt spektakulært sammen i starten af november sidste år. Det kostede de nye aktionærer milliarder.

Prospektet, den oversigt over et selskab, der skal udarbejdes før en børsnotering og give investorer et billede af det, indeholdt dog misvisende informationer, udeladte informationer og misledende information ifølge rapporten.

Pernille Bigaard

Ifølge Finanswatch finder kurator, at prospektet var så misvisende, at det var lovstridigt.

Kurator angriber i rapporten den tidligere ledelse, mens flere bestyrelsesmedlemmer og bestyrelsesformand Niels Henrik Jensen ikke vurderes at have gjort noget galt.

Blandt de kritisable forhold, som kurator Søren Halling-Overgaard nævner, er ufuldstændige regnskaber, ufuldstændig information om datterselskabet Dynamic Oil Trading og det faktum, at det ikke fremgår, hvor meget spekulation der blev bedrevet.

OW Bunker

OW Bunker blev børsnoteret som et selskab, der solgte brændstof videre til rederier og andre shippingkunder. Ved sin notering havde det en værdi på 5,3 milliarder kroner.

Et sådan selskab bør ikke være særligt risikobetonet, da det lever af en lille difference mellem indkøbspris og salg. Og kan hæve prisen, hvis olieprisen stiger.

Men pludseligt gik OW Bunker konkurs. Det viste sig, at selskabet havde spekuleret voldsomt i olieprisen, stik imod oplyst, og tog voldsomme tab, da olieprisen pludseligt dykkede.

OW

OW Bunker blev børsnoteret af sin ejer, kapitalfonden Altor. Bankerne, der stod for børsnoteringen, var Nordea, Morgan Stanley, Carnegie og ABG Sundal Collier.

Efterfølgende har aktionærer sagsøgt OW Bunker.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen