Berlingske Business

Rapport farver Mærsk-rute blodrød

Rapport farver Mærsk-rute blodrød - 1
"Redere, der er hårdt eksponeret mod Fjernøsten-Europa-Fjernøsten lider særligt meget fra omsætningsfaldet på dette marked," skriver analysehuset Drewry. Foto:

Der er ingen forfriskende hjælp at hente til A. P. Møller – Mærsk-aktionærerne i sommervarmen fra analysehuset Drewry Shipping Consultants.

I den netop offentliggjorte kvartalsrapport melder analysehuset dystert ud og spår enorme tab for verdens containerrederier i 2009. Det er ikke nogen overraskelse, da rederierne for længe siden har meldt ud om de forventede milliardtab, men det er mere kommentarerne i rapporten, der måske svider en lille smule på Esplanaden.

Af rapporten fremgår det, at i 1. kvartal af 2009 faldt omsætningen på Fjernøsten-Nordeuropa-Fjerneøsten med estimeret 57 pct., mens omsætningen for ruterne mellem Europa og USA og USA og Fjernøsten faldt henholdsvis 23 pct. og 20 pct.

"Redere, der er hårdt eksponeret mod Fjernøsten-Europa-Fjernøsten lider særligt meget fra omsætningsfaldet på dette marked," skriver Drewry ifølge Thompson/Reuters.

"Markedsandele tæller ikke alene"
Adm. direktør for A. P. Møller-Mærsks containerrederi, Eivind Kolding, var i marts 2009 ude at kommentere selskabets strategi netop i forhold til ruten fra Asien til Europa.

"Det er her presset på raterne er hårdest, og det marked, hvor der bliver indsat mest ny tonnage, men det er også på den rute, Maersk Line vil kæmpe hårdest for at holde fast i sin markedsandel," sagde han dengang.

Meldingen er specifikt på containerforretningen og et stærkt signal om, at man på Esplanaden fortsat er villige til at gå langt i forhold til at være markedsleder. Det er hele tankegangen bag bl.a. det omdiskuterede opkøb af P&O Nedlloyds, at volumen er altafgørende for en langsigtet lønsom forretning. På det mere overordnede plan for Mærsk Gruppen har Nils Smedegaard Andersen for længe siden meldt ud, at selskabet i den kommende tid vil fokusere benhårdt på indtjeningen, så må volumen komme i anden retning.

Hos Drewry kalder man et stort fokus på markedsandele 'vejen til ruin' – en kommentar der altså ikke er møntet specifikt på Maersk Line.

"Rederne må en gang for alle lægge mantraet om, at det handler om markedsandele på hylden. Med den reelle mulighed for konkurs for mange selskaber, kan markedsandele forhåbentlig ikke være det, der tæller," skriver analysehuset.

I stedet skal selskaberne fokusere på fragtrater og nedskæringer i omkostningerne, mener man hos Drewrys.

Kvartalsrapporten er hård sommerlæsning for hele industrien. Fragtruterne mellem Europa og Fjernøsten, der er Maersk Lines vigtigste ruter, er hårdest ramt af den økonomiske nedgang, og hver rute mellem Asien og Nordeuropa kan i 2009 tabe 200 mio. dollar (ca. 1,1 mia. kr.).

"Og over 27 strenge (ruter tur/retur mellem Asien og Nordeuropa, red.) vil det betyde et tab på ca. 5,4 mia. dollar i 2009, muligvis med det halve oven i en gang til for ruterne fra Asien til Middelhavet," skriver Drewry.

Maersk Line har ni strenge mellem Asien og Europa.

Samlet venter Drewry et tab i omsætning for containerrederierne på omkring 20 mia. dollar i 2009, men en gennemsnitlig driftsmargin på minus 10,6 pct.

I 1. kvartal var Maersk Lines margin for driftsresultatet før skat på minus 9 pct., og rederiet havde et underskud efter skat på 555 mio. dollar (ca. 3 mia. kr.), ifølge Drewry.

Maersk Line ønskede ikke at kommentere Drewrys rapport.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen