Berlingske Business

Rambøll vinder stor kontrakt på finsk letbane

jeve
Rambøll's hovedkvarter Foto:

Rambøll skal være rådgiver på byggeri af ny finsk letbane. Den store kontrakt er på 160-180 mio. kr.

Mange norske, svenske og danske byer har allerede fået metro og letbaner eller er i gang med at udvide eksisterende systemer. Rambøll har netop vundet en stor kontrakt på en 25 km lang letbane i Finland.

Letbanen på den såkaldte Jokeri-linie, der skal anlægges fra det østlige Helsinki til Espoo, er en af de største kontrakter, Danmarks største rådgivende ingeniørfirmaer har vundet i første halvår af 2017.

Det fremgår af Rambølls regnskab, som offentliggøres på torsdag.

Samlet koster projektet Helsinki og Espoo kommuner op mod 275 mio. euro eller godt to milliarder kr. Rambøll skal stå for designet af letbanen sammen med partnerne Sito og VR Track. Dens samlede kontrakt er på 160-180 millioner kroner.

1

Letbanen ventes at komme til at transportere mere end 100.000 passagerer dagligt inden 2040 i et hastigt voksende bolig- og erhvervsområde.

Ifølge beregninger fra Helsinki og Espoo kommuner vil letbanen også resultere i markant mindre forurening end den busrute, den erstatter. Banen ventes at give 85 procent mindre udslip af CO2, 95 procent mindre kvælstofoxid og 70 procent mindre sundhedsskadelige partikler.

Letbaner er i vækst verden over, især i Europa men også f.eks. Australien. I Danmark er Rambøll involveret i bl.a. Metro Cityringen og Hovedstadens Letbane langs Ring 3. Den 28 km lange letbane mellem Lyngby og Ishøj skal stå færdig i 2023-24.

Hovedstadens Letbane forbinder seks S-banelinier. Hovedstationerne er DTU i Lyngby, Lyngby, Herlev Hospital, Glostrup.

femern

Den finske kontrakt er strategisk vigtigt for Rambøll, da selskabet over for sine internationale kunder dermed kan fremlægge referencer fra det nordiske hjemmemarked som Jokeri- og Ring 3 - letbanerne.

Rambøll har et kompetencecenter inden for letbaner i Karlsruhe i Tyskland på i dag godt 20 mand. Teamet er ifølge Rambøll stærkt medvirkende til, at selskabet har vundet både letbaneprojektet i Finland og Ring 3 - projekterne.

Aarhus Letbane, som Rambøll ikke er involveret i, har siden maj testet teknikken i letbanetogene, spor, køreledningsanlæg og signaler. Den 23. september åbnes den såkaldt indre strækning den 23. september.

Første etape af letbanen bliver i cirka 110 kilometer lang. Den går fra Aarhus H til Lystrup og består af 12 kilometer. Grenaabanen, som løber fra Aarhus H, udgør cirka 70 kilometer, mens Odderbanen er på knap 30 kilometer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen