Berlingske Business
13:00Tyrkisk lira er banket helt i bund: Magtkamp om pengepolitikken 

Racerkøreren, der fløj sig til en milliardsucces

26BUSPix-Lars-Erik-Nielsen-.jpg
Overskrift
Lars Erik Nielsen, der er pengemanden bag Nordic Seaplanes, foran vandflyet dagen før de første passagerer steg om bord på ruten fra København til Aarhus, der i alt tilbagelægges på omkring én time. Foto: Jens Nørgaard Larsen
 

Med hang til hurtige biler og gode forretningsideer har Lars Erik Nielsen både titel af racerkører og iværksætter. Vandfly har gjort ham til mange­millionær, og nu prøver han med en rute mellem Aarhus og København.

Lars Erik Nielsen tæller møjsommeligt til 11. Én, to, tre ...

Om ganske få sekunder vil vandflyet DHC-6 Twin Otter til 30 mio. kroner lette fra Københavns Havn med Trekroner Fort og Den Lille Havfrue som bagtæppe.

Det er den 65-årige Lars Erik Nielsens suveræne stjernestund, siden han for omkring tre år siden sammen med sine fætre scorede én mia. kroner på salget af vandflyselskabet Maldivian Air Taxi til kapitalfonden Blackstone. Selskabet holdt til i det paradisiske Maldiverne med 1.200 småøer og en langt større tradition for vandfly end Danmark.

Lars Erik Nielsen viser med store armbevægelser rundt i vandflyet for TV 2 News og Berlingske med flere.

Han fortæller, at ruten nok skal blive en succes, selv om en enkeltbillet mellem landets to største byer løber op i 1.800 kroner.

pix-cessna

Og uanset om ideen er gal eller genial, er Lars Erik Nielsen lykkedes med projektet, der har ladet vente på sig i fire år, og som siden de første skridt har gennemgået et sandt hav af myndighedsforhindringer i form af tilladelser og godkendelser. At det er lykkedes, overrasker ingenlunde Lars Erik Nielsen.

»I al beskedenhed lykkes det, når jeg går ind i et projekt,« siger erhvervsmanden, der har købt den oprindelige initiativtager Rune Balle ud af projektet.

Lars Erik Nielsen tæller videre: Fire, fem, seks ...

Artiklen fortsætter under billedet
Vandflyver København-Aarhus
Pressetur i Københavns Havn tirsdag d. 24. maj 2016 med vandflyver, der skal starte rute mellem Aarhus og København. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016) Foto : Jens Nørgaard Larsen

Rival til SAS og DSB

Det er en udtrådt kliché om erhvervsfolk, at de skal være konkurrencemennesker af stærkeste støbning for at skabe succes.

Alligevel passer 65-årige Lars Erik Nielsen på sin måde usædvanligt godt i den kasse. Som den ene halvdel af Nordic Seaplanes har Lars Erik Nielsen sat sig selv i spidsen for et projekt, der skal gafle kunder fra tunge transportfirmaer som SAS og DSB.

Men han kender alt til det med konkurrence som ivrig racerkører. Faktisk har han tre gange været på podiet i det traditionsrige 24-timers løb Le Mans fra 2004 til 2008.

Og sådan kunne man ellers tænke, at han ville ankomme til Nordre Toldbod, hvor flyet i København stævner ud fra i en svulstig sportsvogn, men i stedet er det en sort Audi A4 med en tre liters diesel­motor. Når det er en Audi, er det ingen tilfældighed.

Artiklen fortsætter under billedet
Vandflyver København-Aarhus
Pressetur i Københavns Havn tirsdag d. 24. maj 2016 med vandflyver, der skal starte rute mellem Aarhus og København.(Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016) Foto : Jens Nørgaard Larsen

Lars Erik Nielsen sidder nemlig som næstformand i det milliardstore familieforetagende Semler Gruppen, der blandt andet håndterer import og detailsalg af Audi i Danmark.

Et Audi-logo er også at finde bagerst på vandflyet, men som en mand med sans for detaljen bemærker Lars Erik Nielsen, at det burde have siddet på haleroret. Det var aftalen, forklarer han.

pix-vandflyver

Syv, otte, ni ti, 11. Lars Erik Nielsen er færdig med at tælle sekunderne, fra piloten har skubbet gashåndtaget i bund, og til vandflyet letter.

Knap har flyets pontoner sluppet vandoverfladen, før Lars Erik Nielsen fortæller om de næste planer med projektet. Investeringer i flere fly, timedrift og større afgangs- og ankomstterminaler.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen