Berlingske Business

Prominente navne stævnes efter milliardkonkurs

En række prominente navne inden for dansk shipping er blevet stævnet for over en halv milliard kroner i forbindelse med konkursen i rederiet Britannia Bulk. Men alt tyder på, at det er det kuldsejlede selskabs direktør, der på kort tid har gamblet aktionærernes penge væk med risikable satsninger, der har kostet rederiet og investorerne dyrt. (Opdateres)

En række velklingende navne inden for dansk shipping er blevet stævnet for over en halv millard kroner i forbindelse med et af sidste års største konkurser inden for det blå erhverv.

Det drejer sig blandt andet om tidligere Clipper-chef Søren Halsted og forhenværende finansdirektør i Norden Jens Fehrn-Christen, der begge sammen med resten af ledelsen er blevet stævnet i forbindelse med konkursen i det Svenborg-baserede rederi, Britannia Bulk.

Rederiet, der har Nordea som primær bankforbindelse og hovedsæde i Svendborg, blev begæret konkurs i november måned - angiveligt af Nordea selv, selv om det dansk-engelske rederi få måneder før havde rejst over en halv milliard kroner på børsen i forbindelse med selskabets børsnotering.

Og det er netop den børsnotering, som nu har fået en række utilfredse aktionærer til at stævne rederi-ledelsen i det dansk-engelske tørlastrederi , fordi de mener, at de er blevet opfordret til at tegne aktier i det kuldsejlede selskab ud fra falske forudsætninger.

Alt tyder dog på, at skylden for rederiets dramatiske nedtur, der kulminerede i en konkurs med en gæld på over en milliard dollars til følge, skal placeres hos en mand, nemlig selskabets direktør og bestyrelsesformand Arvid Tage.

Ifølge en række kilder tæt på sagen, som Business.dk har talt med, samt tidligere udsendte meddelelser fra det børsnoterede rederi, har selvsamme Arvid Tage nemlig i løbet af efteråret fortaget en række spekulative investeringer i blandt andet olie samt såkaldte FFA’s, der er en betegnelse for aftaler, hvor rederier laver en fremtidig fragtratesikringsaftale.

Business.dk følger sagen og forsøger at få kommentarer fra de involverede parter hurtigst muligt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen