Berlingske Business

Professor: Ryanair kan blive nødt til at trække sig igen

FRANCE-TRANSPORT-PLANE-RYANAIR
Overskrift
Foto:
 

En mulig kamp mellem Ryanair og den danske fagbevægelse vil højst sandsynligt ende med selskabets exit fra Kastrup, vurderer arbejdsmarkedsforsker.

Konflikten mellem det irske lavprisselskab Ryanair og den danske fagbevægelse vil blive langvarig og formentlig ende med, at Ryanair aflyser de ruter fra København, som selskabet ellers torsdag morgen har annonceret, at man vil åbne. Det vurderer Flemming Ibsen, som er arbejdsmarkedsforsker og professor emeritus ved Aalborg Universitet.

»Fagbevægelsen bliver ved, det er der ingen tvivl om. Det vil vare indtil Ryanair laver en overenskomst eller forlader lufthavnen, og vil formentlig blive det sidste,« siger Flemming Ibsen.

FRANCE-TRANSPORT-PLANE-RYANAIR

Hvis selskabet indvilger i at give personalet, der opererer i Kastrup, en overenskomst, vil kravene nemlig vokse frem på Ryanairs øvrige markeder, fastslår han.

»Du tager kampen for resten af Europa. Lykkes det heroppe, så er det en sejr, som vil give genlyd over hele Europa. På den måde er det en prøvesag, og dér er Danmark et godt sted at starte, for den danske fagbevægelse er formentlig den bedst organiserede, og den har stor erfaring med sympatikonflikter,« siger Flemming Ibsen.

Allerede torsdag morgen møder Ryanair en mur af protester fra den danske fagbevægelse foran pressemødet, hvor de nye ruter præsenteres, og det vil formentlig fortsætte, så længe selskabet arbejder i København. Det er i hvert fald ikke særlig sandsynligt, at det bliver fagbevægelsen, som opgiver konflikten, vurderer Flemming Ibsen.

(FILES) - A file picture taken on November 8, 2006 shows two Iri

»Fagbevægelsen bliver ved, det er der ingen tvivl om, og konflikten kan blive langvarig. Den danske fagbevægelse er stærk. Den er ekstremt godt organiseret i lufthavnen og har en strejkefond i ryggen. Det kan ramme Ryanair meget hårdt,« siger Flemming Ibsen.

Ryanair er berygtet for sine ansættelsesforhold, som sker uden overenskomst og til meget lave lønninger. Dermed rammes både personalet og de øvrige luftfartsselskaber, som skal forsøge at konkurrere på trods af, at deres personale arbejder på overenskomst og dermed typisk får højere løn, løn under sygdom og pensionsindbetalinger.

»Det er ikke til at konkurrere med, hvis Ryanair har piloter, der flyver for 10.000 kroner om måneden. Det brændstof, du bruger og de maskiner, du køber koster det samme for alle. De eneste, du kan konkurrere op er lønnen. Derfor er det her ikke kun de ansattes kamp. Det er en kamp, som er nødvendig at tage også for de øvrige luftfartsselskaber, som skal konkurrere, og som alle sammen har overenskomster, selv lavprisselskaberne,« siger Flemming Ibsen.

Konfliktvarslet betyder, at ingen medlemmer af Flyvebranchens Personale Union (FPU) må arbejde for Ryanair. Det kan udvikle sig til en sympatikonflikt, som vil betyde, at lufthavnens andre faggrupper vil afvise at betjene Ryanair.

Dermed vil selskabet hverken kunne fyldt brændstof på flyene, få leveret catering eller håndteret bagage.

»De møder en urokkelig mur og vil reelt blive lammet. Fagbevægelsen kan holde dem på jorden,« siger Flemming Ibsen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen