Berlingske Business

Private køber biler

En analyse viser imidlertid, at salget til private steg med næsten 25 procent i forhold til april 2001. Der kan være flere

forklarende faktorer på denne udvikling.


For det første har de private husholdningers økonomi udviklet sig positivt.

For det andet har udsigten til højere bilpriser, som følge af EU''''s ønske om en liberalisering af det europæiske

automobilmarked, sandsynligvis fremskyndet nogle af de private husholdningers bilkøb, vurderer adm. direktør Bent Mikkelsen,

De Danske Bilimportører(DBI)


Erhvervslivet købte 14 procent færre personbiler sammenlignet med april sidst

år. Det kan enten være udtryk for et lavere investeringsniveau eller en periodevis ændring i fordelingen mellem

firma- og privatejede biler. Salget af varebiler i april måned blev på 2.687 stk. Det er en fremgang på næsten

13 procent i forhold til samme periode sidste år. Det gode salg i april kompenserer for et dårligt 1. kvartal, og år-til-dato

er der tale om en lille fremgang på 1,6 procent. Der bliver dog længere mellem de små og miljøvenlige varebiler

under 2 tons totalvægt, idet der kun blev indregistreret 33 stk. i april måned.


I april blev der indregistreret 361

nye lastbiler. Trods en tilbagegang på 8,1 procent i forhold til samme periode sidste år ser branchen med optimisme på

tallene. Udviklingen er vendt, og de katastrofalt lave registreringstal vi oplevede i 1. kvartal er historie, udtaler Bent Mikkelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen