Berlingske Business

Priskrig på flybilletter

Priskrig på flybilletter - 1
Foto:

Priskrigen raser i Europa. Der udbydes nu flybilletter til priser man ikke tidligere har drømt om og luftfartsselskaberne over hele Europa, inklusive SAS, styrtbløder i øjeblikket.

Ruterne til Asien og Amerika er hårdest ramt af alle, og det næsten totale fravær af forretningsrejsende forrest i flyene stiller nu spørgsmålstegn ved den kun seks måneder gamle SAS-strategi om fokusering på de forretningsrejsende. Det skriver dagbladet Børsen onsdag.

SAS meldte i går ud, at selskabet har været presset til at lade priserne falde over 5 pct. i maj og forudser det samme fald i juni, mens Finnair for langt tid siden har sat priserne ned for at fylde flyene op.

Tendensen med at sætte priserne ned for at holde på kunderne er den samme over hele Europa.

»Priskrigen er startet, og Finnair har gennem nogen tid været ekstremt aggressive,« siger IR-chef i SAS, Sture Stølen.

Hos den nordiske ærkerival Finnair indledtes priskrigen for lang tid siden. »Det er et spørgsmål om overlevelse, der er fortsat stor overkapacitet i luftfartssektoren, og der er priskrig i øjeblikket,« siger Christer Haglund, senior vicepresident i Finnair.

I første kvartal faldt de gennemsnitlige billetpriser i Finnair med 16 pct. og dette fald er eskaleret til 18 pct. i andet kvartal.

»Faldet er historisk, og det kommende halve år bliver skæbnesvangert for både os og industrien. Vi håber virkeligt, at priserne retter sig i den periode, men ærligt talt kan vi ikke se noget lys for enden af tunnellen. Der er ikke noget lys,« forklarer Christer Haglund til Børsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen