Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Priskrig hos rederierne fører kun til underskud

AlbertMaersk_Business
A.P. Møller - Mærsk forventer lavere overskud på containerfarten i 2011. Foto:

Hvis ikke de største containerrederier retter kursen op, så styrer de alle mod underskud i 2011.

Den opsigtsvækkende konklusion drager de uafhængige shippinganalytikere i Seaintel på baggrund af en analyse af de aktuelle markedsforhold i sektoren.

Rederierne udkæmper en priskrig, der kan male bundlinjen rød for dem alle, advarer Seaintel. Dermed synes prisdisciplinen i markedet, som rederierne havde håbet på at se efter finanskrisen, at være "forsvundet som dug for solen", lyder det fra Seaintels administrerende direktør.

- Der er nødt til at være noget disciplin i markedet, så rederierne kan fastholde de rater, der er brug for, i stedet for, at man uge for uge skærer 20 dollar af raterne for at hugge markedsandele, siger Lars Jensen til Ritzau Finans.

SOMALIA-PIRACY

Han konstaterer videre, at det minder om klassisk spilteori: Alle synes, at de bliver tvunget til det af andre.

- Men det fører kun ét sted hen, og det er nedad. De er nødt til at få brudt den onde cirkel, for ellers ser det ikke for godt ud på deres bundlinje, siger Lars Jensen.

Seaintels udregning viser, at de 10 største rederier står til at præstere 13,3 mia. dollar (70 mia. kr.) dårligere i 2011 end året forinden, hvilket vil betyde, at de alle vil komme ud med underskud på bundlinjen.

Dermed er analysen langt fra analytikernes estimater for udviklingen i markedslederen Maersk Line. En rundspørge foretaget af SME Direkt inden 2010-årsregnskabet i midten af februar viste en konsensusforventning om et overskud på 8,6 mia. kr. for A.P. Møller - Mærsks containerforretning.

Det er udtryk for, at analytikerne ikke har forstået alvoren af ratekrisen, lyder det fra den erfarne shippingmand Lars Jensen, der selv har syv år bag sig i Maersk Line med ansvar for markedsanalyse.

- Det har længe undret mig, at der ikke er nogen af analytikerne ude i markedet, der har kigget på det her genreindeks og kigget på, hvad der reelt er sket med raterne de sidste mange måneder, siger Lars Jensen med henvisning til Shanghai Container Freight Index, der har ligget til grund for beregningerne i Seaintels analyse.

Af den fremgår det også, at rateudviklingen i første kvartal var helt klar: Den gennemsnitlige rate på de store ruter er faldet med 723 dollar per fyrrefods container. Maersk Line oplyste i sin årsrapport for 2010, at et udsving på 100 dollar i raterne vil betyde en påvirkning på 800 mio. dollar på bundlinjen.

Nils Smedegaard Andersen - biz

Seaintel-direktøren understreger, at rederierne stadig kan nå at vende udviklingen og sikre sig overskud i år. Det vil kræve, at de genvinder retten til at sætte priserne, som i øjeblikket i for høj grad ligger hos kunderne, konstaterer Lars Jensen.

- Det pudsige ved det er, at markedsforholdene egentlig ikke er så ringe nu. Der er udmærket gang i efterspørgslen på markederne rundt omkring, siger Lars Jensen.

To begivenheder i de kommende uger vil afgøre, om rederierne kan få vendt udviklingen, vurderer han. På torsdag den 1. april træder bunkertillæg i kraft på Stillehavs-ruterne, og det kan påvirke bundlinjen negativt, hvis ikke rederierne formår at sende hele den stigende brændstofpris over på kunderne.

Næste kritiske punkt bliver 1. maj, hvor de nye kontrakter på Stillehavet, som bliver forhandlet nu, træder i kraft.

A.P. Møller - Mærsk har givet forventning om et overskud i 2011 under det opnåede i 2010. Containerforretningens resultat ventes også mindre end 2010-overskuddet på 2,6 mia. dollar (13,7 mia. kr.).

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen