Berlingske Business

Presset Ryanair ændrer 18.000 afgange for at få bugt med piloternes ferieproblem

Norwegian er tæt på at indlede samarbejde med Ryanair
Foto:

Ryanair mindsker antallet af flyvninger fra november for at sænke antallet af aflysninger. Det vil betyde ændringer for 400.000 Ryanair passagerer fordelt over 18.000 afgange.

Udfordringerne vokser i Ryanair, der netop har annonceret, at man vil skære i antallet af flyvninger hen over vintermånederne, hvilket vil påvirke ikke mindre end 400.000 Ryanair-passagerer. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse. Driftsændringerne kommer blot ti dage efter, at Ryanair måtte aflyse 2.000 afgange for at selskabets piloter kunne afvikle deres ferie.

Dagens udmelding fra Ryanair berører hele 18.000 afgange i månederne mellem november i år og marts næste år. Under 400.000 passagerer har allerede købt billetter til disse afgange. Ryanair skriver i sin pressemeddelelse, at afgangene vil blive ændret, men det er uklart, og det også kan dække over aflysninger. Ryanair har årligt over 120 mio. passagerer.

ryanair

Ryanair gør konkret det, at man tager 25 af sine 400 fly ud af drift i vintermånederne for på den måde at skabe et overskud af hænder i flyselskabet, så selskabet ikke igen ender i en situation, hvor man skal aflyse et stort antal afgange. Aflysningerne gør, at Ryanair nu kun planlægger at vokse med fire pct. i vintermåneder mod de før udmeldte ni pct.

Alle passagererne, som bliver påvirket af Ryanairs nuværende og forhenværende ændringer, kan booke en anden afgang på et Ryanair-fly eller få pengene tilbage, og desuden har lavprisselskabet udsendte såkaldte »vouchers«, hvor passagererne kan bruge 40 euro (80 euro for en returrejse) på andre flyvninger med Ryanair. Selskabet regner med, at disse kuponner vil koste 25 mio. euro at uddele, mens refusionerne under en specifik EU-lovgivning vil koste selskabet yderligere 25 mio. euro.

»Vi undskylder dybt over for de kunder, som er blevet påvirket af sidste uges aflysninger og de mærkbare skemaændringer, som vi annoncerede i dag. Selvom over 99 pct. af vores 129 mio. kunder ikke vil blive påvirket af nogen aflysninger eller forstyrrelser, så er vi meget kede af en hver tvivl som eksisterende kunder måtte have omkring Ryanairs pålidelighed og risikoen for fremtidige aflysninger,« skriver topchef i Ryanair, Michael O'Leary, i pressemeddelelsen.

De mange aflysninger bunder i Ryanairs udfordringer med at afvikle piloternes ferie. De irske luftfartsmyndigheder har krævet, at piloters ferie skal afvikles i de 12 måneder mellem januar og december og ikke som tidligere mellem maj og april. Det har givet udfordringer for Ryanair, da en stor gruppe piloter nu skal afvikle ferie efter højsæsonen. En række piloter på op mod 55 baser har set et momentum i situationen, og de har på linje med en dom fra EU-domstolen krævet at blive ansat på lokale vilkår.

MOL

Berlingske har set brevene, som piloterne har sendt, og de er underskrevet med initialerne fra Ryanairs baser - der er dog ikke nogen piloter, som står frem med navn i det notorisk fagforeningsfjendtlige selskab. Ryanair adresserer også disse krav i sin pressemeddelelse, at man ikke vil lade sig presse af disse breve, og desuden påstår selskabet, at udkastet til brevene er forfattet af fagforeninger og konkurrerende selskaber. Ryanair fremlægger dog ikke dokumentation for dette.

Der har ligeledes været mange meldinger om, at Ryanair slet og ret har haft problemer med at skaffe piloter nok til sine afgange. Et større antal piloter har fundet arbejde hos Norwegian, men Ryanair afviser, at man skulle have et rekruteringsproblem, og lavprisselskabet skriver, at man har flere tusinde piloter ståend i kø til at få et job hos Ryanair.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen