Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Presset Mærsk tvunget til historisk opsplitning

23BUSMaersk-pressemoede-1-1.jpg
Topchefen Søren Skou og formanden Michael Pram Rasmussen præsenterer A.P. Møller – Mærsks nye strategi. Foto: Søren Bidstrup

A.P. Møller - Mærsk bliver delt i to enheder: En stor transportkoncern, som bliver kernen, samt en række energiselskaber, der kan blive børs-noteret separat eller indgå i fusioner.

Engang var det en stor, magtfuld og altdominerende virksomhed i Danmark. Men tiderne er skiftet, og A.P. Møller – Mærsk er presset til at genopfinde sig selv. I første omgang betyder det, at selskabet splittes i to dele, og det kan blive første skridt mod et farvel til den engang så lukrative olieforretning. En række topdirektører stopper, og fremover er opmærksomheden rettet mod at få væksten tilbage i det store transportområde.

23BUSMichael-Pram-1-141453.jpg

En række selskaber bliver sammen med det store containerrederi Maersk Line lagt i transportdelen, mens olieselskaber er blandt dem, som bliver placeret i energidelen. Energidivisionen kan på sigt få andre ejere ind.

»Vi har nu ret klart lagt den overordnede strategi. Vi har indrettet organisationen til at gennemføre den, vi har sat et nyt ledelseshold, og vi har givet os selv 24 måneder i energi­delen til at finde en løsning på, hvad der skal ske med selskaberne der,« siger Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesformand i A.P. Møller - Mærsk.

Den nye strategiplan kommer efter måneders spekulationer om den fremtidige struktur i Mærsk, hvor Pram bl.a har sagt, at »alt er i spil«.

GERMANY-MARITIME-TRANSPORT-CONTAINERS

Lunken modtagelse

I første omgang får de historiske omvæltninger, der nu er meldt ud, en lunken modtagelse. Aktien steg torsdag med 3,4 pct. Kim Korsgård Nielsen, der investerer i danske aktier for Carnegie Asset Management, mener ikke, at den ny plan ændrer på billedet af virksomheden.

»For aktionærerne her og nu er der ikke ret meget ændret ved det her. Det er næsten bare en skrivebordsøvelse, hvor man siger, at før var der fem divisioner, nu er der to. Som aktionær står man ikke med et helt andet billede af Mærsk i dag sammenlignet med i går,« siger Kim Korsgård Nielsen.

Opsplitningen – som Berlingske omtalte i store træk allerede for en måned siden – indebærer et transportselskab, som fremover vil have en langt mere offensiv tilgang til at vokse. Transportdelen bliver betegnet som A.P. Møller - Mærsks »primære vækstfokus«. Maersk Line skal vokse hurtigere end markedet og vinde markedsandele fra konkurrenterne. Rederiet skal ikke længere bestille nye skibe i hastigt tempo, men i stedet forsøge at købe konkurrenterne.

»Vi kommer ikke bare til at bestille nye skibe, for der er skibe nok i verden. Fremover vil vi købe konkurrenter. Vi kan også købe inden for andre områder i transportdelen,« siger ­Michael Pram Rasmussen.

Olieselskabet Maersk Oil – det største af energiselskaberne – tilpasser sin nuværende strategi, så selskabet fremover vil fokusere på færre geografiske områder og primært den ­britiske, norske og danske del af Nordsøen.

Michael Pram Rasmussen understreger, at A.P. Møller – Mærsk på sigt kan mindske deres ejerandele i de selskaber, som er placeret i energidelen. Der kan både blive tale om fusioner med andre aktører, separate børsnoteringer, og at selskaberne bliver skubbet op i A.P. Møller Holding, som er familieselskaber, der i dag kontrollerer den danske virksomhed.

»Vi er fleksible, og ejerskabet kan fremover komme til at ligge i A.P Møller – Mærsk eller i A.P. Møller Holding. Det er forskellen til transportdelen, hvor vi vil bevare den nuværende ejerandel,« siger Michael Pram Rasmussen.

Han siger, at mens transportdelen bliver en ny virksomhed, vil der ikke blive skabt en egentlig energivirksomhed, men blot et forretningsområde. Ud over Maersk Oil består området af tankskibsrederiet Maersk Tanker, forsyningsselskabet Maersk Supply Service og Maersk Drilling, der udlejer borerigge.

»Det, som kendetegner selskaberne i energidelen, er, at der ikke er den store synergi mellem selskaberne, og det er også derfor, at vi ikke har lavet et egentligt energiselskab,« forklarer Michael Pram Rasmussen.

A.P. Møller – Mærsk gør sig samtidig klar til at håndtere de forandringer, som den digitale udvikling skaber for mange brancher.

Søren Skou, der er administrerende direktør for A.P. Møller – Mærsk og nu også bliver chef for det nye transportselskab, siger, at det danske selskab vil være toneangivende i den nye virkelighed.

MO

»Vi sætter et mål for os selv, at vi vil være den bedste til digitaliseringen i vores industri, og at vi vil være den drivende kraft. Vi har ­arbejdet med det her længe, men vi har ikke tidligere sagt det så klart,« siger Søren Skou.

De store planer kommer efter flere svære år for den danske virksomhed. Ekstremt svære markedsforhold – særligt på containermarkedet og i olieindustrien – har i de senere år hæmmet indtjeningen og begrænset væksten. A.P. Møller – Mærsk har undgået underskud, fordi omkostningerne er reduceret betydeligt, og næsten alle selskaberne i A.P. Møller – Mærsk er blandt de mest effektivt drevne i deres ­industrier.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen