Berlingske Business
17:42

Pressede italienere udskriver kæmpe regning på metrobyggeriet

07INDMetrobyggeri-Metro-Cit.jpg
Metrobyggeriets tunnelstrækning mellem Skjolds Plads og Vibenshus Runddel. Arkivfoto: Bax Lindhardt

Cityringens italienske hovedentreprenør kræver en milliard kroner mere fra bygherren, Metroselskabet, på grund af omfattende ekstraarbejde og millionudgifter til stål. Parterne står stejlt i det, der ligner opgøret om metroens endelige prisskilt. Projektet er i reel fare for at blive dyrere, vurderer ekspert.

Store byggerier på skatteborgernes regning som Storebæltsbroen og den første Metro i København har det med at blive langt mere bekostelige end først antaget. Og opførelsen af Metroens Cityring i København bliver ingen glædelig undtagelse.

For når silkesnoren til den nye Cityring bliver klippet over i 2019, vil prisen være skudt mere end fire milliarder i vejret, siden de første planer blev lagt.

For godt syv år siden lød den oprindelige pris på 18,1 milliarder kroner, men den blev i 2010 forhøjet til 21,3 milliarder. Og i dag er budgettet i 2010-kroner på 22,2 milliarder. Men endnu en ekstraregning lurer for enden af tunellen i det historisk store byggeri.

I hvert fald mener ledelsen i den italienske hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT) at have 154 millioner euro eller 1,15 milliarder kroner til gode hos bygherren Metroselskabet, fremgår det af entreprenørens årsregnskab for 2015.

Størstedelen af det beløb er en del af det milliardkrav mod Metroselskabet, der kom frem i december, oplyser CMTs chief operating officer, Sigurd Nissen-Petersen.

Indtil nu har CMT og Metroselskabet ikke beskrevet tvisten i detaljer, men ifølge Berlingskes oplysninger går det største krav på en ekstra forstærkelse af ydervæggene på 22 af byggeriets skakter, der baner vejen ned til selve metrotunellen. I 2013 ville Metroselskabet ifølge CMT ikke godkende skakternes ydervægge, som efter planen skal holde de næste 100 år. Derfor blev CMT nødt til at forstærke skakterne, selv om selskabet mente, at forstærkningen var unødvendig og kunne klares inden for rammerne af det eksisterende design og metrobudget.

30.000 ton ekstra stål

Den ordre førte ifølge CMT til en udskrivning på op mod 30.000 ekstra ton stål og fem måneders ekstra arbejdstid for entreprenøren, der altså nu forlanger, at Metroselskabet skal betale for ekstraudgifterne.

»Nogen skal betale den ekstraregning, og nu må vi have afklaret, om det bliver Me­tro­sel­skabet eller CMT. Det vigtige er, at arbejdet fortsætter, og tvisten kører sideløbende. Vi mener, vi har dokumenteret det her på fornuftig vis,« siger Sigurd Nissen-Petersen.

03BUSPix2-Metro-165817.jpg

Han kan ikke sætte et præcist beløb på, hvor stor ekstraudgiften til skaktarbejdet er. Han bekræfter dog, at det udgør størstedelen af tilgodehavendet på de 1,15 milliarder kroner.

»Både realiserede og ikke-realiserede krav figurerer som en post i regnskabet. Det hænger sammen med både en juridisk og en teknisk vurdering på de krav, og dér ender man på 154 millioner euro,« siger han.

Indtil videre har Metroselskabet kaldt kravet for udokumenteret, men nu har CMTs revisor altså nikket ja til, at det er et reelt tilgodehavende, som CMT har hos Metroselskabet, påpeger professor i økonomistyring, Per Nikolaj Bukh, som har gennemgået regnskabet fra CMT.

»Der er en reel risiko for, at projektet bliver dyrere. Ellers ville en revisor ikke have godkendt CMTs regnskab og det store tilgodehavende. Der skal være dokumentation for, at pengene med en vis sandsynlighed vil blive betalt af kunden,« siger han.

Metroselskabet

Det store ekstrabeløb presser samtidig det Salini-ledede entreprenørkonsortium, hvor pengene sidste år er fosset ud af kassen. Den likvide beholdning er ifølge regnskabet halveret fra godt 570 millioner kroner i 2014 til omkring 270 millioner i 2015.

Ny kassekredit

Derfor har CMT forhandlet en ny kassekredit på plads, ligesom man har benyttet såkaldt factoring, hvor man sælger gæld, for at få økonomien til at hænge sammen, fremgår det af regnskabet fra 30. maj.

»Vi har haft udfordringer på likviditeten. Det bunder i det ekstraarbejde, som vi har afholdt inden for rammerne af vores eget budget. Det er dog endt med at gå ud over det oprindelige budget. Hvis man forestiller sig, at man ikke når frem til en fordel for os i tvisten, vil det selvfølgelig påvirke vores økonomi. Men vi går ikke ud fra på nuværende tidspunkt, at det vil true projektet,« siger driftsdirektør i CMT Sigurd Nissen-Petersen.

Også Per Nikolaj Bukh vurderer, at selskabet nok skal klare sig, men der mangler stadig penge til den fremadrettede drift, påpeger han.

»Den her milliard behøver man ikke at finansiere, da udgifterne jo allerede er afholdt. Og derfor er der ikke nogen akut fare for entreprenøren. Men fremadrettet skal der findes finansiering til CMTs fortsatte drift,« siger han.

Metrobyggeriet. Cityring. Den nye metrotunnel ved Nørrebroparke

CMT har sendt flere hundrede sider dokumentation for kravet til Metroselskabet. Ifølge Berlingskes oplysninger har parterne ikke rykket sig mange tommer i forhandlingslokalet, siden det oprindelige krav blev offentliggjort.

Kan tvisten ikke løses mellem parterne, skal de mødes i et såkaldt dispute review board. Det har til opgave at løse pengemæssige uenigheder på gigantbyggerier. Når man heller ikke en aftale dér, kan det i sidste ende lande i retten.

I Metroselskabet mener ledelsen ikke at have set nok dokumentation for kravet, som man mener, er meget stort, lyder det i et emailsvar fra selskabets tekniske direktør, Erik Skotting:

»Kravet er fortsat udokumenteret, og derfor er det vores umiddelbare vurdering, at kravet kan afvises. Da der er tale om et meget stort krav fra CMT, må det dog forventes, at det vil vare en rum tid endnu for entreprenøren at skaffe fyldestgørende materiale og dokumentation, som vi så efterfølgende skal have mulighed for at gennemgå.«

Ingen af parterne kan oplyse, hvornår en eventuel sag kan afsluttes.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen