Berlingske Business

PostNords resultater er postkasserøde i Danmark

aaa
Foto:

Det er stadig en dårlig forretning af dele breve, pakker og reklamer ud i Danmark for PostNord.

Det viser selskabets regnskab for første halvår af 2016, der netop er offentliggjort.

»Det omfattende og nødvendige omstillingsarbejde, som gennemføres i alle lande, har resulteret i lavere driftsomkostninger.«

»Men især i Danmark er der brug for yderligere tiltag for at opnå en acceptabel lønsomhed. Vi har under omstillingen desværre haft en del kvalitetsbrist på brevsiden,« skriver administrerende direktør Håkan Ericsson i regnskabet.

Post Danmark pakkeomdeling

Lønsomhed er der da heller ikke meget af i den danske del af forretningen, hvor brevmængderne faldt med 17 procent alene i andet kvartal.

For halvåret sendte det omsætningen ned med tre procent til 4,8 milliarder svenske kroner.

Det var ikke nok til at få forretningen til at løbe rundt, og driftsresultat faldt til et underskud på 304 millioner svenske kroner.

»Der blev ved årsskiftet 2015/2016 gennemført en prisstigning på A-breve, som til en vis grad opvejer nedgangen i brevmængder.«

12BUSPix-Postmand-Per-h-j-1.jpg

»Omsætningen inden for onlinehandel steg med ni procent som følge af større pakkemængder fra forretninger til forbrugere og en positiv udvikling inden for tungere logistik,« skriver PostNord.

Danmark var dermed stærkt medvirkende til at trække hele PostNord ned i minus i første halvår.

Den samlede omsætning i selskabet, der står for post i Danmark, Norge og Sverige, faldt en smule til 19,2 milliarder svenske kroner og gav et negativt nettoresultat på 63 millioner svenske kroner.

PostNord glæder sig dog over den postaftale, der blev lavet i Folketinget i maj, der betyder, at selskabet ikke længere skal levere breve dag til dag.

»I begyndelsen af maj blev der indgået en bred aftale i Folketinget, som betyder, at de regulatoriske rammer for den danske virksomhed nu er tilpasset til den aktuelle efterspørgsel.«

»Det medfører, at vi kan øge tempoet i omstillingen af virksomheden, og at vi kan tilbyde tjenester, som bedre opfylder kundernes behov,« skriver PostNord om den nye lov.

pd

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen