Berlingske Business

PostNord taber stort i Danmark i første kvartal

Regeringen afblæser ændring af postloven
Foto:

PostNord i Danmark er stadig hårdt ramt og tabte små 200 millioner svenske kroner i første kvartal.

PostNord i Danmark er stadig en voldsom underskudsgivende forretning. Det viser regnskabet for PostNords første kvartal, der netop er offentliggjort.

Det viser, at PostNord Danmark tabte 199 millioner svenske kroner på driften i de første tre måneder af 2017 - en spids mere, end der blev tabt i samme periode sidste år.

»I Communication Services faldt den sammenlignelige omsætning, fordi PostNord Danmarks brevmængder faldt med 16 procent som et led i omstillingen til ikke længere at tilbyde distribution af adresseløse reklamer og ugeaviser fra og med 2018,« skriver PostNord i regnskabet.

Nils Meilvang - 20180209113347

Som led i en større omstilling har PostNord bedt om hjælp fra sine statslige ejere. Det har EU dog ikke godkendt endnu, hvilket koster PostNord dyrt.

»EU's godkendelse af finansieringen af den danske omstilling trækker desværre ud. Det betyder, at personalereduktioner ikke kan gennemføres som planlagt, hvilket medfører meromkostninger på cirka 30 millioner svenske kroner om måneden,« skriver PostNord.

Omsætningen i den danske del af PostNord lød på 2006 millioner svenske kroner i første kvartal, et fald på 200 millioner svenske kroner i forhold til samme periode sidste år.

podtnord

Den danske forretning lider voldsomt under hastigt faldende brevmængder og en struktur, hvor der er for mange ansatte på gamle kontrakter. Det betød, at PostNord Danmark i 2017 gav et negativt driftsresultat på over en milliard svenske kroner.

I takt med at borgere og myndigheder sender færre breve, bliver der skåret ned i hele PostNord. På to år er der blevet 3976 færre ansatte i PostNord samlet, så tallet nu lyder på 29.469.

I Danmark blev der i første kvartal sendt 16 millioner breve med A-post og 55 millioner breve med B- og C-post i de første tre måneder af 2018. I de første tre måneder af 2016 var tallene på henholdsvis 32 og 71 millioner breve.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen