Berlingske Business

Posten får millionbøde for dårlig service

Post Danmark
Post Danmark får en bøde på 2,5 millioner kroner for ikke at leve op til kvalitetskravene til omdeling af breve og pakker. Foto:

Post Danmark har store problemer med at bringe breve frem til tiden. Det resulterer nu i en bøde fra Trafik- og Byggestyrelsen. De danske forbrugere er forvejen nogle af det mest utilfredse i Europa, når det gælder postlevering.

Post Danmark har det ikke let. Store fyringsrunder, lukning af posthuse og en løbende forringelse af servicen har fået postvæsenets popularitet til at styrtdykke. Onsdag modtager Post Danmark så endnu et slag til kinden, da Trafik- og Byggestyrelsen er kommet frem til, at Post Danmark har leveret så dårlig kvalitet i første halvår af 2016, at det skal koste en bøde på 2,5 millioner kroner.

Postloven giver Trafik- og Byggestyrelsen mulighed for at pålægge Post Danmark en kontant afklapsning, hvis selskabet ikke lever op til bestemte kvalitetskrav, når det gælder omdeling af breve og pakker.

xx

I posttilladelsen til Post Danmark er det fastsat, at 93 pct. af de såkaldte A-breve skal være fremme »til tiden«, men Trafik- og Byggestyrelsen har konstateret, at det kun er lykkedes for Post Danmark at få lige knap 87 pct. af A-brevene frem i tide. Og det koster altså nu postvæsenet et millionbeløb.

Billede

En undersøgelse foretaget af EU-Kommissionen viste tidligere på året, at de danske forbrugere er nogle af de mest utilfredse i Europa, når det kommer til at sende og modtage pakker og breve.

Billede

Ud af i alt 100 mulige point scorede Danmark 74,1, når det kommer til posttjenesten, hvilket var 5,4 point under det europæiske gennemsnit. Kun Italien med 72,3 point og Island, der også er en del af det indre marked, fik med 71,6 point færre point end Danmark.

Undersøgelsen er blevet foretaget hvert andet år siden 2008.

4 dage

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen