Berlingske Business

Porsche-boss overtager rattet hos kriseramte Volkswagen

US-DETROIT-AUTO-SHOW
Porches hidtige topchef, Matthias Müller, præsenterer den ny Porsche 911 Carrera Cabriolet ved North American International Auto Show den 9. januar 2012 i Detroit, Michigan. Arkivfoto. AFP PHOTO/Stan HONDA Foto:

Matthias Müller er fredag aften præsenteret som ny koncernchef for skandaleramte Volkswagen, der har erkendt fusk med millioner af biler.

Det bliver Matthias Müller, der som ny koncernchef skal forsøge at redde skandaleramte Volkswagen gennem krisen.

Matthias Müller er i dag topchef hos Porsche, og det fortsætter han med, indtil en afløser er fundet. Det oplyser Volkswagen ifølge den tyske avis Bild i en pressemeddelelse.

GERMANY-AUTOMOBILE-ECONOMY-FAIR-IAA-VOLKSWAGEN

62-årige Matthias Müller afløser Martin Winterkorn, der forlod posten tidligere på ugen. Det skete i kølvandet på afsløringerne af, hvordan den tyske bilgigant har fusket med, hvor mange skadelige stoffer, VW-dieselbiler udleder. Det har betydet, at bilerne ikke er så miljøvenlige, som folk umiddelbart har troet.

Volkswagen har erkendt bedrageriet, som omfatter millioner og atter millioner af koncernens biler verden over.

Matthias Müller siger i en erklæring, at hans vigtigste opgave som ny topchef bliver at genoprette folks tillid til Volkswagen.

»Under mit lederskab vil Volkswagen gøre alt, hvad der er muligt for at udvikle og implementere de mest strenge standarder i hele bilindustrien,« siger han ifølge Reuters i erklæringen.

I forbindelse med udnævnelsen oplyser Volkswagen, at man vil iværksætte en række tiltag. Hvad de nærmere går ud på, foreligger der ingen oplysninger om på nuværende tidspunkt.

 

Da Martin Winterkorn onsdag forlod posten som topchef, skete det med ordene:

»Volkswagen har behov for en frisk start - også når det gælder personale. Jeg rydder nu vejen for denne udfordring med min opsigelse.«

GERMANY PROTEST VOLKSWAGEN

Volkswagen står bag blandt andet »Boblen,« der ifølge Berlingske Business blev produceret i mere end 21 millioner eksemplarer.

Polo, Passat og Golf er andre af selskabets kendte mærker. De seneste år er virksomhedens salg firedoblet til over 200 milliarder euro om året, og i takt med fremgangen har Volkswagen overtaget spanske Seat, tjekkiske Skoda og sportsvognsproducenter som Bugatti og Lamborghini.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen