Berlingske Business
17:42

Politisk flertal tegner sig for at sætte taxierne fri

Billede
Demonstration imod taxtjenesten Uber på Christiansborg slotsplads september sidste år. (Arkivfoto: Emil Hougaard)

Et politisk flertal henover midten tegner sig inden forhandlingerne om en modernisering af taxiloven i dag påbegyndes. Dansk Folkeparti stiller ufravigelige krav, mens Socialdemokraterne er åbne for at et samarbejde med regeringen. Resultatet kan blive en åbning for samkørslenstjenesten Uber.

Det tyder på, at Danmarks taxilovgivning står over for en liberalisering og afbureaukratisering. Det viser en rundringning, som Berlingske Business har foretaget. Dermed kan det blive starten på enden for tvisten om samkørslestjenesten Uber, når Folketingets transportordfører i dag mødes for at diskutere et udspil fra regeringen.

I går kunne Berlingske Business fortælle, at regeringen tidligere på året havde sendt et notat ud, der havde til formål at modernisere loven på taxiområdet. Blandt de centrale pointer i notatet er, at det eksisterende loft over antallet af taxitilladelser fjernes gradvist over de næste tre år, samt at prisen på bestilte ture frit kan afregnes mellem kørselskontoret og kunden. Til gengæld er der lagt op til krav om kørselskontorernes indberetning af skat.

VOLVO-UBER/

Det kan potentielt åbne op for, at langt flere, der opfylder kravene til taxikørsel, vil kunne komme ind og konkurrere på taximarkedet. Men for at det kan ske, kræver det dog et flertal i Folketinget – og det kan blive et ret atypisk ét af slagsen. Regeringen ser nemlig ud til, at skulle favne bredere end deres normale samarbejdspartnere i blå blok.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, fortæller, at partiet ikke umiddelbart kan se sig selv som en del af forslaget, som det ser ud nu. Han fortæller, at der er ting, der skal rettes til, inden det bliver »spiseligt«. Kim Christiansenfremhæver videoovervågningen, der siden 2012 har været obligatorisk i alle hyrevogne, som én af de ting, Dansk Folkeparti ikke vil gå på kompromis med:

»For os er det et ufravigeligt krav, at videoovervågningen fastholdes. Bilernes indretning skal fortsat være, som den er i dag,« siger Kim Christiansen. Også hos Socialdemokraterne ser de gerne at overvågningen vedbliver i taxierne, men alligevel er landets største parti meget positiv over for et samarbejde henover midten. Det fortæller Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn.

»Jeg synes, der er nogle gode takter. Det er selvfølgelig tidligt, men vi er indstillet på at lave en aftale om en moderniseret taxilovgivning. Det vil komme både kunderne til gode, men også vognmændene, fordi de får mulighed for at lave en profil på deres firma. Eksempelvis, at de går op i miljøet,« fortæller Rasmus Prehn, der dog slår fast, at partiet har nogle opklarende spørgsmål og elementer i regeringens notat, som de gerne ser ændret. Men det store billede tegner positivt, siger Prehn.

Hvis Venstre og Socialdemokraterne kan lave en aftale over midten, vil de to partier have 80 mandater mellem sig. Så mangler de blot ti for at have et flertal i hus. Dermed vil Liberal Alliances 13 kunne sikre et flertal. Noget, Villum Christensen, Liberal Alliances transportordfører, ser lyst på – men han så gerne, at liberaliseringen blev endnu mere omfattende.

uber vs google

»Det er nogle skridt i den rigtige retning. Jeg ved godt, at regeringen også er presset fra den anden side, men jeg synes bestemt ikke, at overskrifterne i notatet er dårlige. For os handler det om, at reglerne ikke må blive for rigide,« siger Villum Chistensen, der understreger at i Liberal Alliances ideelle verden, ville lovgivningen være så simpel og fleksibel som muligt. Et budskab, som Det Konservative Folkeparti også bakker op om. Hvis det stod til dem, var regeringens forslag mere liberalt, fortæller Rasmus Jarlov, transportordfører for De Konservative. Han fremhæver, at vognmændene eksempelvis skal have 150.000 kroner i kapital, for at komme ind på taximarkedet. Det så han gerne ændret:

»Taxikørsel i Danmark er enormt dyrt, så vi ser gerne, at der kommer øget konkurrence, så det bliver billigere,« siger Jarlov, der er én af De Konservatives seks Folketingsmedlemmer.

BM

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen