Berlingske Business

Politiet klar med 44 nye sager mod Uber-chauffører

Taxalov Uber kører videre trods retssag Landsret: Uber er ulovl
Foto:

44 mennesker kommer snart til at stå foran en dommer tiltalt for at have kørt piratkørsel i Storkøbenhavn for kørselstjenesten Uber.

Det fremgår af aktindsigter til Københavns Politi og Københavns Vestegns Politi, at sager mod 44 Uber-chauffører er på vej i byretten. Anklagerne mod de 44 kommer i kølvandet på, at der i 2016 faldt domme mod i alt seks Uber-chauffører. Det skriver Avisen.dk.

Der er dog ingen grund til at klappe af politiets indsats for at bekæmpe ulovlig Uber-kørsel, mener man i taxibranchen.

BM

- I betragtning af, at Uber selv tidligere har oplyst, at man har op mod 2.000 chauffører, så er 44 tiltalte ikke særligt mange. Jeg håber, at politiet snart begynder at være meget mere aktiv i at få stoppet den ulovlige kørsel for Uber, siger Trine Wollenberg, som er direktør for brancheorganisationen Dansk Taxi Råd, til Avisen.dk

Lignende kritik lyder fra Søren H. Nicolaisen, som er formand for organsationen Taxiførere i Dannmark.

- Det er meget godt, at politiet ved fartkontroller og andre kontroller tilfældigvis får fat i Uber-chauffører. Men det batter alt, alt for lidt. Der skal en helt anden systematisk indsats til, siger Søren H. Nicolaisen til Avisen.dk.

De 44 tiltalte indgår blandt de i alt 124 personer, som er blevet stoppet af politiet og sigtet for Uber-kørsel, siden tjenesten etablerede sig i Danmark for over to år siden.

Uber

Statistikken imponerer på ingen måde Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen.

- I betragtning af at der er over 1.000 Uber-chauffører, og at de alle sammen kører ulovligt, så er 124 sigtede alt for få. Politiet bør gøre mere ud af at standse Uber-chauffører, som jo er nemme at spotte i nattelivet i København, hvor de tager mange ture, siger Kim Christiansen til Avisen.dk.

I Københavns Politi har man ikke planer om at gøre mere for at få ram på Uber-chaufførerne.

Uber kører videre

- Vi fortsætter med vores indsats i forhold til Uber-kørsel på det nuværende niveau. Vi er nødt til hele tiden at vurdere, hvordan vi bruger kræfterne bedst muligt. Og her kommer Uber-kørsel ind blandt alle mulige andre opgaver som for eksempel bevogtning og bekæmpelse af bandekriminalitet, siger Henrik Møller Jakobsen, som er vicepolitiinspektør ved Københavns Politi.

Avisen.dk har kontaktet Uber med en række spørgsmål blandt andet om det stigende antal bøder, og hvad virksomheden råder sine chauffører - såkaldte partnere - til, hvis de er bekymrede for at blive straffet. Men Uber skriver blot tilbage:

Uber

- Det er en sag mellem vores partnere og os.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen