Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Polaris i strid med Finanstilsynet om Mols-Linien

Mols Linien
Mols Linien. Mols-linien færge afgang og ankomst fra Aarhus Havn. Foto:

Ny overraskende udvikling i opkøbsræset om Mols-Linien. Kapitalfonden Polaris overtager nu endelig omdiskuteret aktiepost fra Finansiel Stabilitet og Nykredit. Det sker efter strid med Finanstilsynet, erfarer Berlingske. Handlen forlænger processen med yderligere fire uger.

Kampen om Mols-Linien tager en ny og dramatisk drejning. Det betyder, at kapitapfonden Polaris' plan om at købe færgerederiet lider nyt tilbageslag.

For anden gang tvinges rederiet kort inden udløbet af sit eget bud til at ændre strategi, der forlænger og besværliggør den endelige overtagelse.

ML

Efter en hård kamp om rederiet med Aarhus-rigmanden Henrik Lind, der så sent som i onsdags varslede et højere bud end Polaris, sadler Polaris nu om og køber en omstridt aktiepost på godt 46 pct. i Mols-Linien fra Finansiel Stabilitet og Nykredit, som rederiet indtil nu havde et »uigenkaldeligt tilsagn« om at købe.

20BUSMols-Linien.jpg

Berlingske erfarer imidlertid, at Finanstilsynet ikke har været enig i, at Polaris og Finansiel Stabilitet kunne lave denne aftale, og det tvinger Polaris til at revidere sine planer. Overtagelsen af aktieposten betyder, at Polaris nu skal fremsætte et såkaldt pligtmæssigt tilbud til de resterende aktionærer, hvilket i praksis forlænger hele processen yderligere fire uger. Finanstilsynet har ingen kommentarer til Berlingskes oplysninger.

FP

Polaris' bud, som lyder på 40 kr. per aktie, udløb ellers på mandag 24. august. Men den budfrist blev forstyrret, da Henrik Lind i onsdags varslede, at han ville byde 41 kr. per aktie. Selv om bestyrelsen i Mols-Linein afviste det, og sagde, at det ikke var et bud, fik det konsekvenser for Polaris.

For Finanstilsynet er ifølge Berlingskes oplysninger enig med Henrik Lind i, at hans mulige bud har opsættende virkning og dermed udsætter Polaris bud med yderligere fire uger. Trods hårde diskussioner mellem kapitalfonden og tilsynet står Finanstilsynet fast på det. Det koster nu Polaris, der oprindeligt varslede deres bud på Polaris 3. juli, en forlængelse på fire uger mere.

Polaris' ledende partner, Jan Johan Kühl, vil ikke kommentere Berlingskes oplysninger om uenigheden med Finanstilsynet.

»Det, der overraskede os, er, at der overhovedet kom et andet bud. Til min viden er der ikke nogen uenighed med Finanstilsynet om vores uigenkaldelige tilsagn eller vores tilbud. Jeg synes, tilsynet har ageret meget professionelt og hurtigt,« siger han til Berlingske Business.

Han håber, at Polaris nu langt om længe kan få skabt ro om Mols-Linien, hvilket også var planen, da Polaris for 14 dage siden forhøjede sit bud fra 34 kr. til 40 kr. per aktie.

»Vi fik ikke skabt ro om processen, og det er på en eller anden måde lykkedes skabe usikkerhed om vores mulighed for at købe de 46 pct. af aktierne fra Finansiel Stabilitet og Nykredit, som vi har uigenkaldeligt tilsagn på at købe. Så for at skabe fornyet ro, så er det letteste bare at få handlet den aktiepost, så den bliver vores,« siger Kühl med slet skjult henvisning til Henrik Linds varslede bud på 41 kr. per aktie forleden.

»Nu har vi købt godt 76 pct. af aktierne, og de er vores. En teknisk konsekvens af det er så, at vi skal komme med et pligtmæssigt tilbud,« siger Kühl.

Hvorfor købte I så ikke bare de aktier fra starten?

»Jamen, det er der en masse tekniske forklaringer på, men hvis jeg tænker tilbage, så ville det også have været det rareste at have gjort. Det er vand i åen, og nu gør vi det så,« siger Polaris-direktøren.

Han afviser, at det er en bet, selv om det nu er anden gang, at kapitalfonden tvinges til at ændre strategi midt i opkøbsprocessen.

»Vi mener ikke, det er et tilbageslag. Nu har vi købt aktierne, så vi kan komme i gang med at arbejde med selskabet som ejere, og det vil vi gøre hurtigst muligt,« siger han.

Foreningen Mols-Liniens Småaktionærer, som er i mod Polaris' overtagelse til den nuværende pris, meddelte fredag, at den repræsenterer over 9 pct. af aktiekapitalen i Mols-Linien og tæller mere end 300 små aktionærer. Sammen med de aktier, som Henrik Lind allerede ejer, kan det dermed blive svært om ikke umuligt for Polaris at nå de ønskede 90 pct. af aktierne, som muliggør en tvangsindløsning af de resterende 10 pct., så selskabet dermed automatisk kan pilles af Fondsbørsen, som Polaris ultimativt ønsker.

»Får vi ikke 90 pct., er vores plan fortsat at afnotere, som vi hele tiden har sagt,« siger Jan Johan Kühl.

Som tidligere beskrevet i Berlingske Business er der dog usikkerhed om, hvorvidt det i så fald vil være muligt for Polaris at afnotere aktien.

13BUSMols-Linien.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen