Berlingske Business

Pirater forsinkede frigivelsen af skibet

Sømandsgidsler holdt på pinebænken, da pirater stillede yderligere krav, efter løsesummen var betalt: Ni af dem skulle sejle med 100 sømil nordpå.

Samtidig med, at friheden kunne skimtes for 13 sømandsgidsler i form af en løsesum, der dalede ned i en container med faldskærm, trak pinen ud. De måtte finde sig i at piraterne, der gennem 68 dage har berøvet dem deres frihed -, ikke forlod skibet, da de havde fået løsesummen. De blev i to døgn mere. De sidste pirater forlod først skibet sent i nat. Det fortæller direktør i Clipper Projects Per Gullestrup.

- Ni af piraterne krævede at blive sejlet 100 sømil nordpå, før de forlod skibet ved Afrikas Horn. Det var vi nødt til at acceptere, siger Per Gullestrup til Ritzau.

Inden skibet overhovedet kunne begynde sejladsen efter 68 dages kapring, brugte de godt 25 pirater et døgn på at tælle penge og skændes om fordelingen af løsesummen. Den blev dumpet til dem onsdag morgen med faldskærm fra et lille propelfly. Først torsdag morgen forlod den største gruppe pirater skibet, og det kunne sætte kurs nordpå med sine ni pirat-passagerer.

- Det har været en ekstra belastning for besætningen, at frigivelsen trak ud. Vi er fulde af beundring for kaptajnen og hans besætning, der har taget situationen med ophøjet ro og utrolig professionalisme, siger Per Gullestrup.



/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen