Berlingske Business

Piratangreb mod handelsskibe på vej ned

Pirat
Arkivfoto. Der er langt mindre risiko for piratangreb på de syv verdenshave. 

Der er langt mindre risiko for piratangreb på de syv verdenshave.

Det viser en opgørelse af FN-data indsamlet af Seaintel.

Pirateriet toppede i 2010 og 2011, hvor der især blev angrebet mange skibe i asiatisk farvand og ud for Somalia. Det afrikanske lands piratindustri blev især kendt herhjemme igennem kapringen af Maersk Alabama i 2009 og MV Leopard i 2011. Førstnævnte blev senere genstand for en Hollywood-film, mens sidstnævnte var målet for en lang kampagne ført af Ekstra Bladet.

Siden er det dog gået kraftig tilbage med piratangreb, blandt andet på grund af øget sikkerhed ombord på skibene og en tilhørende militær indsats fra blandt andre Nato. Antallet af registrerede tilfælde er faldet fra mere end 550 i 2011 til lidt over 200 i 2016, og trenden peger også nedad i 2017 indtil videre, viser data ifølge Seaintel.

De somaliske pirater er gået i land

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen