Berlingske Business
17:42

Pilotløse fly kan spare flyselskaberne for 200 mia. kr. om året

BOEING-CENTENNIAL/
Foto:

Udviklingen af førerløse biler er allerede nået langt, og hvis næste skridt bliver fly uden piloter, kan det spare flyselskaber og de rejsende anselige summer.

Flyselskaberne står til at kunne spare omkring 35 mia. dollar (220 mia. kr.) om året, hvis det en dag bliver muligt at flyve uden piloter af kød og blod.

Det skriver den britiske erhvervsavis Financial Times med henvisning til en analyse fra den schweiziske storbank UBS, der peger på besparelser fra piloters løn, lavere forsikringsudgifter og færre udgifter til brændstof.

Flyproducenten Boeing ser allerede på muligheden for at bygge automatiske fly, og selskabet udtalte for nylig, at de grundlæggende teknologiske byggesten allerede er til stede.

I dag er der allerede en del processer i flyvninger, som foregår ved hjælp af computere - herunder start og landing. Ifølge UBS vil det første skridt hen mod automatiske fly være at gå fra to piloter til én.

fly

Et problem i forhold til at opnå de milliardstore besparelser er dog, at en stor del af de rejsende ikke føler sig trygge ved at skulle flyve uden pilot.

Banken henviser til en undersøgelse blandt 8000 personer, hvor over halvdelen ikke havde lyst til at flyve med en computer bag roret.

De yngre rejsende var generelt mere positive over for at flyve uden en pilot, og UBS vurderer, at flere vil tage idéen til sig over tid.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen