Berlingske Business

Piloter giver musketered til fremtidige forhandlinger med SAS

SAS
Foto:

De skandinaviske SAS-piloter rykker sammen i fremtidige forhandlinger med SAS og indgår en musketered, så ét land ikke kan indgå aftaler med SAS uden accept fra de andre nordiske foreninger.

På den faglige front ånder der fred og ro i SAS. Sidste efterår indgik det skandinaviske luftfartsselskab nye overenskomster med sine piloter i Sverige, Danmark og Norge, men det skete ikke uden tumult internt mellem piloterne i de skandinaviske lande.

For at undgå en situation, hvor de fire skandianviske SAS-foreninger (der er to i Norge) spiller i hver sin takt i forhandlingerne med SAS, har piloterne besluttet sig for at oprette SAS Pilots Group, som løber på tværs af de respektive skandinaviske foreninger. Og så har piloterne fra Norge, Sverige og Danmark givet hinanden en musketered: Alle pilotforeninger har forpligtiget sig til kun at indgå aftaler med SAS, hvis alle de fire pilotforeninger bakker op.

JL

Den nye aftaler, som piloterne har indgået, ændrer en del på forhandlingssituationen over for SAS. To gange på to år er de respektive foreninger nemlig i svære forhandlingssituationer, fordi en eller flere af de andre landes fagforeninger har indgået aftaler. Først skete det i sommeren 2016, hvor de svenske og norske piloter ville gå i strejke om fredag d. 10. juni. Torsdag den 9. om aftenen meddelte de norske piloter så, at man havde lavet en aftale med SAS.

I september 2017 gentog historien sig på sin vis, da de to norske foreninger endte med at stå alene i forhandlingerne med SAS, da Danmark og Sverige indgik aftaler med luftfartselskabet. Det fik ledelsen i Norsk Pilotforbund til at skrive et længere brev til sine medlemmer, hvor man blandt andet skrev:

»Vi kan bare konstatere, at SAS-piloternes evne til at spænde ben for hinanden er uovertruffen.«

sas

Det er disse benspænd, som de fire pilotforeninger nu sigter mod at undgå. Der går dog formentlig nogle år, inden det bliver relevant, for SAS-overenskomsten fra efteråret 2017 løber nemlig i tre år.

 

 

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen