Berlingske Business

Peugeot overvejer udbytte efter at have kørt fra sine mål

PSA-RESULTS/
Foto:

Den franske bilfabrikant Peugeot Citroën kan se, at selskabets spareplaner begynder at virke.

Sidste år steg omsætningen således med 6 pct. til 54,7 mia. euro, og det får nu Peugeot til at varsle, at man igen vil begynde med at betale udbytte for første gang siden 2011, skriver Bloomberg News.

Sidste år endte driftsresultat fra divisionen Automotive på 5 pct. af omsætningen. Og det overstiger målet om en 2 pct. stor margin i 2018. Sidste år steg de samlede driftsindtægter til 2,73 mia. euro fra 797 mio. euro i 2014.

PSA-RESULTS/

Årets resultat "sætter vores selskab tilbage i kapløbet og beviser potentialet," lyder det fra administrerende direktør Carlos Tavares i regnskabet.

»Vi vil være i stand til at udnytte denne styrke, når vi gennemfører vores nye plan for lønsom vækst«, siger direktøren ifølge Bloomberg News.

Peugeot har brugt to år på at få forretningen på ret køl. Man har lukket ned for produktion, skåret i antallet af ansatte og fastfrosset lønningerne.

108

Globalt solgte bilproducenten 2,97 mio. biler og lette erhvervskøretøjer sidste år, hvilket var en stigning på 1,2 pct. i forhold til året før. Det er især i Mellemøsten, Afrika og Asien samt på Peugeots europæiske hjemmemarked, at der er blevet kørt flere biler ud fra forhandlernes udstillingslokaler.

Og nu satser Peugeot på yderlig ekspansion i Kina og også i Iran, efter at man tidligere på året indgik en aftale med Iran Khodro, der er producentens partner i landet, om at producere 100.000 biler om året begyndende fra slutningen af 2017.

Peugeot-aktien stiger med 3,6 pct. på børsen i Paris.

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen