Berlingske Business
07:23OPEC-meldinger og Kirkuk-konflikt driver olieprisen

Pengemandens millionplan: Vandfly skal i timedrift mellem København og Aarhus

Vandflyver København-Aarhus
Overskrift
Pressetur i Københavns Havn tirsdag d. 24. maj 2016 med vandflyver, der skal starte rute mellem Aarhus og København. Bag projektet står investorerne Lars Erik Nielsen (billedet) og Lasse Rungholm, der ejer selskabet NORDIC Seaplanes A/S i fællesskab. Fra i dag kan man tage vandflyveren til Aarhus og retur.  Rejsetiden er 45 minutter i luften og samlet én time - altså den hurtigste måde at komme fra Aarhus City til København Centrum.I København er der check-in, lounge og gate i Nordre Toldbod ved Esplanaden for enden af Kastellet ikke langt fra Den Lille Havfrue - og afgang fra flydebroen samme sted. I Aarhus er der gate og afgang fra Miljøhavnen på Østhavnsvej. Operatøren på ruten er European Coastal Airlines, der har fem fly af samme type, der flyver mellem Split i Kroatien og de mange øer og byer i området og til Ancona og Pescara i Italien. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016) Foto:
 

I dag onsdag flyver vandflyet mellem København og Aarhus sine første ture med betalende passagerer. Selv om der meldes om udsolgt, skal der investeres i flere vandflyvere for millioner, hvis ruten skal blive en givtig forretning, fortæller pengemanden bag.

I de sidste fire år har historien om, at et vandfly sættes i rutedrift mellem Aarhus og København med jævne mellemrum skabt overskrifter uden, at flyet nogensinde er kommet i luften eller på vandet.

Myndighedsgodkendelser har af flere årsager trukket processen ud, men i dag onsdag bliver det rent faktisk til virkelighed, når flyet af typen DHC6 Twin Otter og de to piloter tager de første passagerer med mellem Aarhus og København.

Maldiverne

Men knap er flyet sat i drift før den ene af to ejere af flyselskabet Nordic Seaplanes Lars Erik Nielsen bringer store udvidelsesplaner i spil.

For hvis ruten skal blive en stor kommerciel succes er det lang fra nok »blot« at have et enkelt fly i drift, fortæller Lars Erik til Berlingske Business tirsdag, der er dagen før den første flyvning.

(Artiklen fortsætter under videoen)

 

FRANCE-AVIATION-AIR FRANCE-PLANE

Her bruger piloterne tiden til at flyve ud fra Nordre Toldbod i København for at have det krævede antal starter og landinger - passagererne er presse og mulige erhvervskunder. Og Lars Erik Nielsen benytter lejligheden til at fortælle Berlingske Business, at der skal være flere afgange, end de fem daglige der er i Nordic Seaplanes fartplan indtil videre.

»Der skal ske en ekspansion lige som i alle andre virksomheder. Vi vil gerne have fire fly, for hvis vi skal flyve i timedrift, så skal vi minimum have tre. Der skal skydes 120 millioner i plus det løse,« siger Lars Erik Nielsen.

Hvert af flyene vil koste i omegnen af 30 millioner kroner, som det er tilfældet med den de Havilland Twin Otter DHC 6 fra 1978, der nu er sat i drift. Når beløbet kommer op på 30 millioner kroner skyldes det, at flyet er blevet totalrenoveret i Schweiz både indvendigt og udvendigt, hvor det har fået en ny gang maling og er indregistreret som OY-NSA.

»Det løse«, som Lars Erik Nielsen kalder det, der skal investeres udover i fly, består i en udgift mellem 10-20 millioner kroner til mere personale og en yderligere ponton samt bedre afgangsfaciliteter.

Lige nu bor Nordic Seaplanes i København på Nordre Toldbold, hvor man har lejet sig ind i en gammel lagerbygning. Her er der indtjekning og ventesal. Men udover logoer, bannere, en sofagruppe og et par miniaturemodeller af flyveren, er stedet ikke meget andet end en bygning på en parkeringsplads, der ligger i gloafstand til den lille havfrue. Toiletter er der ikke endnu, og firmaet må henvise til de offentlige af slagsen i Langelinie Park.

Artiklen fortsætter under kortet

Det er da heller ingen hemmelighed, at Lars Erik Nielsen gerne så, at man fik bedre faciliteter hurtigt i København.

»Vi håber på at blive allokeret til et sted, hvor vi kan have en ordentlig terminalbygning. Men sådan er det, når man starter. Kig ned til A.P. Møller, alle begynder et sted. Vi laver ting, der er sobre, fornuftige og rentable, hvor kunderne vil føle sig professionelt behandlet,« siger Lars Erik Nielsen.

Fra og med onsdag flyver selskabet fire afgange hver vej: kl. 07:00, 10:00, 16:00 og 19:00 fra Aarhus mod København og fra København mod Aarhus kl. 08:30, 11:30, 17:30 og 20:30. Seneste mødetid er 20 minutter før afgangstidspunktet.

En enkeltbillet koster 1.800 kr og inkluderer seks kilo håndbagage. Billetter sælges kun online, og der kan annulleres og ombookes frem til 12 timer før afgang. Flyet har kapacitet til 12 mænd eller 15 kvinder eller 17 børn, alt efter fordelingen af vægt.

Nordic Seaplanes oplyser, at selskabet har solgt helt ud onsdag, men ønsker ikke at sætte konkrete tal på, hvor mange bookinger, der er lavet, i løbet af maj. Kunderne har tilsyneladende ikke flået billetterne af hylderne, kan man sige.

Alligevel tror Lars Erik Nielsen på, at det kan blive en rigtig god forretning at have vandflyet i drift. Han slår ud i et smil og meddeler, at han vil have 14 kunder eller fuldt fly hver gang.

Spørgsmål: Men lad os nu antage, at du ikke har fulde fly hele tiden fra start af, hvor lang tid kan I så holde projektet kørende?

»Enhver opstartsforretning kræver, at man opbygger et underskud. Det har vi allerede gjort dygtigt ved ikke at kunne få tilladdelserne i tide. Men vi har stamina, og den er rimelig lang. Vi har de penge, der skal til,« siger Lars Erik Nielsen.

Det store spørgsmål om, hvor vidt vandflyet bliver en succes, er ifølge Lars Erik Nielsen, om havne- og miljømyndigheder vil acceptere, at vandflyverselskabet er i København, mener forretningsmanden.

»Hvis de ikke ønsker, vi er her, og vi skal ligge ude på en ø - Trekroner eller sådan noget, ja så nytter det jo ikke noget,« siger han.

aadadwawdawd

Lars Erik Nielsen ejer Nordic Seaplanes sammen med Lasse Rungholm.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen