Berlingske Business

Påske og valutaudsving koster lavprisflyselskab dyrt

Easyjet - 20170516083001463_or
Easyjet har måttet æde et kæmpetab i første halvår. (arkivfoto) Free/Fly

Easyjet har givet et voldsomt tab det sidste halve år. Specielt pundets fald har kostet selskabet dyrt.

Pundets markante fald har gjort det dyrt at være Easyjet. I det seneste halve år løber tabet op i milliarder, hvis man tæller det i kroner.

Det viser selskabets regnskab for første halvår, der løber i de seks måneder til og med marts.

Ud over valutalussingen har den sene påske kostet for selskabet, da den lå i april i år.

»Tabet i første halve år er på linje med forventningerne og reflekterer påskens placering såvel som valutaeffekter,« skriver selskabets direktør, Carolyn McCall, i regnskabet.

Samlet omsatte Easyjet for 1,8 milliarder pund i de seks måneder, hvilket er en lille stigning. Det gik også frem for antallet af fløjne passagerer, der steg til 33,8 millioner.

17BUSeasyjet-151856.jpg

Men resultatet styrtede. Samlet gav Easyjet et underskud på markante 236 millioner pund, 2,1 milliarder kroner.

I samme periode sidste år lød underskuddet på 18 millioner pund.

Ifølge Easyjet kostede valutamodvinden en negativ effekt på 82 millioner pund og påskens placering et hug på 45 millioner pund i halvåret.

Easyjet er dog også presset af en stribe andre faktorer.

Omsætningen per flysæde faldt med fem procent til 48,80 pund. Det sker på grund af prispres, og så måtte 3302 fly aflyses på grund af strejker, vejr og lufthavnsproblemer.

FILES-FRANCE-AVIATION-EASYJET-JUSTICE

Omkostningerne per sæde steg samtidigt til 54,45 pund. Her spiller det svage pund specielt ind, da omkostninger til brændstof og lufthavne uden for Storbritannien skal svares i dollar og euro.

Easyjet skriver, at det har øget omkostningerne med 175 millioner pund, 1,5 milliarder kroner.

Direktøren ser dog lyst på fremtiden for Easyjet, der fortsætter med at vokse.

»Vi ser en forbedring af omsætningen per sæde såvel som en mindskning af konkurrenternes kapacitetsvækst.«

»Easyjet fortsætter med at investere i at sikre og opbygge stærke positioner i Europas ledende lufthavne, hvilket driver vores konkurrenceevne frem,« skriver Carolyn McCall.

SWEDEN-PILOT-STRIKE-SAS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen