Berlingske Business
08:49Formel 1-legende får sit eget flyselskab tilbage

Pas på billige flybilletter

Køber man billige flybilletter på nettet, kan det ende i frustrationer. Forbrugerstyrelsen opfordrer folk til at læse aftalevilkår grundigt igennem.

Det kan være fristende at købe de billige flybilletter på nettet, når ferien skal i hus. Men Forbrugerstyrelsen opfordrer folk til læse aftalevilkår grundigt igennem, før man booker billetten, så man er klar over, hvordan mulighederne for at ændre eller afbestille en billet er.

- Det kan være fristende at slå til med det samme, når du finder de billigste flybilletter på nettet. I mange tilfælde er der dog god grund til at slå kold vand i blodet og se på andre forhold end prisen, før du bestiller billetterne. Print aftalevilkårene ud og giv dig tid til at læse dem igennem, siger direktør i Forbrugerstyrelsen, Tanja Franck i en pressemeddelelse.

Hos nogle selskaber er det muligt at afbestille en flybillet mod et mindre gebyr, mens det ikke kan lade sig gøre hos andre. Man har 14 dages fortrydelsesret ved køb af en computer, en bluse eller et møbel på en hjemmeside med elektronisk indkøbskurv, men denne ret gælder som udgangspunkt ikke, når det drejer sig om billetter til koncerter, teaterforestillinger, idrætsbegivenheder, hytteleje eller flybilletter.

- Som tommelfingerregel kan man sige, at forbrugeren ikke har fortrydelsesret til begivenheder eller ydelser, der er knyttet til tid og sted. Det betyder blandt andet flybilletter og transport generelt. Så når du først har bestilt flybilletter, er der i mange tilfælde ingen vej tilbage. Derfor er det endnu mere centralt at få sat sig ordentligt ind i, hvilke vilkår du som forbruger accepterer, når du køber flybilletter, siger Tanja Franck.

Køber man en flybillet hos en dansk udbyder, kan man klage til Forbrugerklagenævnet. Har man købt en pakkerejse kan man klage til Pakkerejse-Ankenævnet. Men er billet eller rejse købt hos en udenlandsk udbyder, vil kunden i mange tilfælde være henvist til at klage i udbyderens hjemland. Er rejsen købt hos en sælger fra et andet EU-land, kan forbrugeren dog henvende sig til Forbruger Europa i Danmark, der kan hjælpe forbrugeren med at klage over sælgeren.



/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen