Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Panamakanalen åbner med fest og hård kritik

27BUSPANAMA-CANAL-180651.jpg
Der var jubel og fest og masser af gæster, da Panamakanalen søndag genåbnede i ny og langt større udgave. Foto: Carlos Jasso/Reuters

Søndag åbnede den udvidede Panamakanal efter flere års arbejde. Projektet bliver lovprist fra mange sider, men til lyden af champagnepropperne kommer der også hårdhændet kritik af sikkerheden i projektet. Maersk føler sig tryg ved den nye kanal.

COLON, PANAMA: Med en fart svarende til rask spadseregang driver det kinesiske containerskib »Cosco Houston« igennem en af Panama­kanalens nyudgravede slusesystemer. Det er et par dage før åbningen, og det 261 meter lange skib er sat i søen for at testkøre udvidelsen af Panamakanalen, der fra åbningen søndag skal kunne tage imod større skibe end tidligere.

Kanalen gennem det mellemamerikanske land er et prestigeprojekt uden lige for den lokale regering. Og den maritime sektor jubler sammen med de folkevalgte i Panama City.

»Vi ser frem til at se vores større skibe passere gennem de nye sluser. Det er en meget positiv udvikling for handel, Panama og regionen og selvfølgelig også for rederierne, der laver transit gennem denne vigtige korridor hver dag,« siger Søren Toft, der er driftsdirektør i Maersk Line.

Forventningerne til den positive udvikling i Panama er også til at føle, og landets præsident, Juan Carlos Varela, håber, at anlægsprojektet kan bringe den mellemamerikanske stat op i klassen af udviklede lande. Men bag de mange berettigede glædesmil er flere interessenter kritiske over for den nyudvidede kanal, hvor alt fra cementblanding til medarbejdersikkerhed angribes.

MærskSplit

Udvidelsen af Panamakanalen har været martret af forsinkelser og budgetoverskridelser. Kanaludvidelsen har kostet lidt over fem milliarder dollar at gennemføre, men der ligger stadig uafklarede krav mod bygherren på et ganske stort beløb.

Bekymringerne nåede et højdepunkt i august 2015. Her cirkulerede en video på internettet, der viste, hvordan vand strømmede igennem cementen i de ellers lukkede sluseporte. Dette problem er blevet løst, siger kanalmyndighederne og lover, at sluserne vil holde i 100 år.

Men kritikken stopper ikke her. Skibene i Panamakanalen skal nemlig trækkes igennem af slæbebåde, og i en nylig artikel i New York Times rejser Iván de la Guardia, som leder slæbebådskaptajnernes fagforening, en stærk kritik af sikkerheden i kanalen. Han mener, at hans medlemmer kan risikere at blive sejlet ned af de store containerskibe, fordi der ikke er plads nok mellem sluserne.

Ilya Marotta, underdirektør med ansvar for ingeniørarbejde hos Panama Canal Au­thority (PCA), afviser dog problemerne, da Berlingske møder hende til et interview.

»Vi har bygget en miniaturekanal, så slæbebådsførerne kan føle, hvordan det er at komme igennem Panamakanalen. Det gode er, at slæbebådsførerne føler sig meget trygge med at sejle igennem sluserne,« siger hun.

Forforeningschefen er citeret for at sige: »Vi tror, det vil blive et rigtigt rod. Vi er sikre på, at noget forfærdeligt vil ske«. Det lyder ikke som om, de er trygge.

»Det er fagforeningen,« siger Ilya Marotta.

De repræsenterer trods alt slæbebådskaptajnerne...

»Ja, men vi har haft 14 eller 18 transitter gennem sluserne med slæbebåde, som er blevet drevet af medlemmer af foreningen, men ikke af ham der er citeret. Og vi har ikke haft problemer. Så det er hans ord mod det, som vi fysisk præsterer,« siger Ilya Marotta.

ligestillingslov

Kritikken har dog langt fra taget dagsordenen i Panama. Her er fokus mere på, hvordan landets stolthed kan skabe mere vækst. Forventningerne hos ledelsen i PCA er store. Smutvejen gennem det mellemamerikanske land er i forvejen den største virksomhed i landet, og bidraget til statskassen var i 2015 på lidt over en mia. dollar. Med udvidelsen af kanalen forventer Francisco Miguez, der er finansdirektør ved Panamakanalen, at dette bidrag til vokse til 2,1 mia. dollar i 2021.

Ligeledes forventer kanalmyndighederne, at mængden af fragt vil fordobles frem mod 2021, og en ganske betragtelig del af dette vil blive sejlet med Maersk Line.

Siden skibet »Anna Maersk« i 1917 rejste igennem kanalen har Maersk Line været en stor kunde ved Panamakanalen, og sidste år betalte selskabet over 100 mio. dollar for at sejle gennem kanalen mere end 400 gange. Dette tal vil stige efter udvidelsen på trods af kritikken af projektets sikkerhed.

»Vi har arbejdet med Panamakanalen i mange år, og vi har et godt forhold til PCA. De bygger og driver kanaler, mens vi står for skibsdrift, og ligesom vores kunder har tillid til, at vi kan finde ud af sejle et skib, så har vi tillid til, at PCA kan drive en kanal. Så hvis de siger, det er sikkert at sejle igennem, så tager vi det for pålydende. Vi har ikke nogen problemer med det overhovedet,« siger Anders Boenæs, der er rutechef hos Maersk Line.

Maersk Line

Tiden må vise, om Iván de la Guardia får ret i sine bange anelser, men i første omgang hersker glæden i hvert fald i Panama. Det omtalte containerskib fra Cosco kom i øvrigt sikkert igennem kanalen, uden at PCA måtte citere filmen Apollo 13s mest berømte replik »Houston, we have a problem.«

Berlingske var inviteret til Panama af Maersk Line.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen