Berlingske Business

Pakkegiganter får store millionbøder for prisaftaler i Frankrig

USA-BUSINESS
FedEx bil. 27. Oktober 2015. REUTERS/Jim Young Foto:

En gruppe bestående af 20 kurervirksomheder har fået tildelt samlede bøder på omkring 5 mia. kr. for igennem en årrække at have aftalt prisforhøjelser på det franske marked.

Det skriver Bloomberg News med henvisning til en afgørelse fra den franske konkurrencestyrelse.

Selskaberne tæller blandt andet giganter som Fedex, DHL Express, TNT Express, Schenker, Norbert, Geodis, GLS og Alloin, der er ejet af Kuehne & Nagel.

Geodis har fået den største bøde på knap 1,5 mia. kr., mens franske Chronopost skal betale omkring 750 mio. kr. DHL og TNT får bøder på henholdsvis 605 mio. kr. og 440 mio. kr.

SWITZERLAND-ECONOMY-TRANSPORT-DISTRIBUTION

Prisstigningerne er ifølge den franske konkurrencestyrelse blevet aftalt i forbindelse med møder i brancheforeningen TLF, som ifølge afgørelsen også skulle have spillet en aktiv rolle i sagen.

Det var i perioden 2004-2010, at de pågældende selskaber aftalte priserne. Eksempelvis havde selskaberne i gennemsnit tænkt sig at hæve priserne med 5 pct. i årene 2006-2007, men efter at have udvekslet oplysninger selskaber imellem blev priserne i stedet hævet 7 pct.

postDK

De franske myndigheder fik i første omgang kendskab til sagen i 2008, da Deutsche Bahn-koncernen, som ejer Schenker, løftede sløret for aftalerne, mens også Alloin, ejet af schweiziske Kuehne & Nagel, gav oplysninger i 2010.

De to selskaber har på den baggrund fået nedsat bøderne.

Coolshop1

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen