Berlingske Business

Pakkegigant vil blokere Fedex' opkøb af TNT

UPS-FLEET/PROPANE
Det amerikanske pakke- og logistikselskab UPS har sat ind med en stærk lobbyindsats. Foto:

Det amerikanske pakke- og logistikselskab UPS forsøger i kulissen at påvirke EU-Kommissionen til at sætte en kæp i hjulet for konkurrenten Fedex' køb af hollandske TNT.

Det skriver Bloomberg News, der har talt med kilder tæt på selskabet.

Tilbage i 2013 blokerede selvsamme kommission for UPS' opkøb af TNT, da den mente, at en sammenlægning ville forringe konkurrencen på det europæiske marked.

Og ifølge flere kilder tæt på UPS forsøger selskabet nu at påvirke kommissionen til at se på handlen med lige så kontante øjne, som var tilfældet for to år siden, da UPS' opkøb blev afvist.

UPS-RESULTS/

Ifølge Ioannis Kokkoris, professor i jura og økonomi ved Queen Mary University i London, giver det fin mening, at UPS forsøger at lægge pres på kommissionen.

Han vurderer dog, at UPS formentlig ikke forventer en blokering af handlen men måske håber på, at kommissionen vil kræve salg af aktiver, som kunne være interessant at købe.

- Normalt når store konkurrenter begynder at lave ballade, så er det, fordi de vil have adgang til frasolgte aktiver, siger Ioannis Kokkoris til Bloomberg Nws.

HANERGY/

EU-Kommissionen, der på konkurrencesiden har danske Margrethe Vestager i spidsen, er i øjeblikket ved at gennemgå Fedex/TNT-handlen. Fedex betaler 4,4 mia. euro for sin hollandske konkurrent.

Der er sat en deadline for en afgørelse 13. januar næste år.

TNT EXPRESS-M&A/FEDEX

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen