Berlingske Business

OW Bunker var klar til investorers spørgsmål om »dirty business« i i Singapore

Singapore blev advaret om OW Bunkers banemand
Foto:

Potentielle købere spurgte til, hvordan OW Bunker kontrollerede den beskidte bunkerbranche i østaten, hvor det var en kendt sag, at der blev snydt med mængderne, når f.eks. Mærsk-skibe tankede olie, kom det frem ved retten i Aalborg fredag.

Mens topledelsen i OW Bunker arbejdede på at få selskabet børsnoteret, forberedte ledelsen sig på investorernes kritiske spørgsmål til den beskidte måde, oliehandel foregik på i Singapore. Her stod OW Bunkers nye datterselskab for en meget aggressiv vækststrategi i et beskidt bunkermarked.

OW Bunkers tidligere chef for datterselskabet Dynamic Oil Trading (DOT) i Singapore Lars Møller står tiltalt for groft mandatsvig for 156 mio. dollars, fordi han ifølge anklagemyndigheden har ydet millionkreditter til DOT’s kunder på egen hånd uden om topledelsen hjemme i Aalborg.

Lars Møller fortalte i retten fredag, hvordan OW Bunker med etableringen af DOT i 2012 lagde en ny og væsentlig mere aggressiv strategi, end den OW Bunker hidtil havde forfulgt. Det skete med det ene formål at tjene flere penge.

06BUSStraffesagen-mod-Lars-.jpg

Forholdene i Singapore var anderledes end i resten af verden. Bunker-business var “dirty business”. Det vidste OW Bunker-ledelsen i Aalborg godt, og derfor forberedte man sig grundigt på at håndtere dette frem til børsnoteringen foråret 2014. Det fremgår at materiale, som blev fremlagt af den bedrageri-tiltalte tidligere direktørs forsvarer, Anders Németh.

Advokaten viste fredag retten i Aalborg en præsentation beregnet for OW Bunkers kommende investorer, og her forberedte OW Bunker-ledelsen med topchef Jim Pedersen i spidsen sig på spørgsmål fra investorerne om “dirty business” i Singapore.

Snakken om »dirty business« i Singapore dækker ifølge Lars Møller over en praksis i Singapore, som var kendt af alle i branchen, hvor der blev snydt på vægtskålen, når der blev fyldt olie på eksempelvis Mærsks store containerskibe i Singapore. Her var det almindelig kendt i bunkerbranchen, at man brugte den såkaldte cappuchino-metode, hvor man fyldte olie på skibene iblandet luft, således at eksempelvis Mærsk-skibet fik mindre olie, end der er betalt for. Det gav så en skjult profitmulighed for bunkerbranchen.

Singapore blev advaret om OW Bunkers banemand

»Alle indenfor bunker og shipping, også i Aalborg, er fuldstændig klar over, hvilken handelssystematik, der var i Singapore,« sagde Lars Møller i retten.

Inden OW Bunker-ledelsen sammen med virksomhedens ejer, den svenske kapitalfond Altor besluttede at børsnotere olievirksomheden, forsøgte man at sælge til flere store virksomheder i bunker og commodities. En af de virksomheder, man henvendte sig til, var den store commodity-virksomhed Cargill.

Anders Németh fremlagde OW Bunker-ledelsens præsentationsmateriale overfor Cargill, hvoraf det fremgik, at Cargill havde stillet spørgsmål til, hvordan OW Bunker håndterede de etiske spørgsmål omkring   »dirty business« i i Singapore.

Det lykkedes aldrig at få solgt virksomheden til en industriel køber, men OW Bunker-ledelsen havde lært noget af første runde. Ifølge materiale, som Lars Møllers forsvarere fremlagde i retten, var virksomhedens ledelse forberedt på at besvare spørgsmål om den “dirty” bunker-business i Singapore, når OW Bunker-ledelsen skulle præsenteres for potentielle investorer i forbindelse med den kommende børsnotering, hvor DOT generelt var nedprioriteret i kommunikationen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen