Berlingske Business

Opsplitning får kreditgigant til at sænke vurdering af Mærsk

A.P. Møller - Mærsk
Foto:

Det store kredithus S&P sænker nu sin vurdering af A.P. Møller - Mærsk forud for den store opsplitning af virksomheden.

Kredithuset S&P sænker sin vurderring af A.P. Møller – Mærsk på grund af den kommende opsplitning af den danske virksomhed i en transport- og energidel. Det kan betyde højere renteudgifter for A.P. Møller – Mærsk.

Udmeldingen kommer efter at S&P tidligere har advaret om et mere negativt syn på det danske selskab. Nu lyder vurderingen på ”BBB-” fra før ”BBB+”.

»De negative udsigter afspejler risikoen for, at Mærsk vil opnå færre fordele ved opsplitningen, hvis evalueringen af ejerforholdende resulterer i en opsplitning af større dele af eller hele energidivisionen«, skriver S&P i en pressemeddelelse.

Kredithusenes rating er meget vigtige for de store virksomheder, fordi de er med til at afgøre hvilke renter, som A.P. Møller - Mærsk kan låne til.

MAERSK SHIPPING-ASIA/

Ledelsen i A. P. Møller – Mærsk oplyste i september, at den store danske virksomheder står til at blive delt i to områder: en transportkoncern og en energikoncern. I midten af december vil selskabet oplyse mere, men Berlingske har tidligere kunnet fortælle, at energiområdet står til at blive delt i en række mindre enheder.

En af de store udfordringer ved opsplitningen har været, hvad der skal ske med koncernens virksomhedsobligationer på samlet næsten 45 mia. kr. En virksomhedsobligation er en måde for virksomheder at låne penge på uden om bankerne. En deling i to vil sandsynligvis føre til hørere renter for de to nye selskaber.

S&P forventer, at A.P. Møller – Mærsk fortsat kommer til at opleve de svære markeder, som de senere år har præget koncernens markeder.

Mærsk/CEO: Ikke tilfredsstillende resultat

»Vi forudser, at Mærsk vil forsætte med at se svækket indtjeningen og cash flow pga den store cykliske pres på alle virksomhedens forretningsområder,« skriver S&P.

A.P. Møller – Mærsk vil fortælle mere om strategien på en såkaldt kapitalmarkedsdag 13. december.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen