Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Oprørske søfolk kan på fredag igen skabe kaos i Calais

FRANCE-TRANSPORT-LABOUR
Foto:

Det trækker sammen til endnu en voldsom weekend for DFDS på Den Engelske Kanal. De oprørske søfolk samles nemlig fredag kl. 10 til en ny generalforsamling efter sidste uges sammenbrud i forhandlingerne.

Efter den seneste generalforsamling i sidste uge gik søfolkene på gaden og blokerede i timevis trafikken til Calais havn med langsomt kørende bilkorteger og bunker af brændende bildæk.

Samtidig ser forhandlingssituationen mere fastlåst ud end nogensinde.

Søfolkene insisterer på, at staten skal betale dem nye fratrædelsesgodtgørelser, efter at de nu har tabt deres indskud i det krakkede og opløste kooperativ. For tre år siden blev kooperativet stiftet ved, at søfolkene hver især indskød deres fratrædelsesgodtgørelse på 25.000 euro.

Bylinefoto2011

Men det har transport-viceminister Alain Vidalies klart sagt nej til.

»Der er hverken juridisk eller moralsk grundlag for dette krav«, sagde han i weekenden i en skriftlig kommentar til lokalavisen La Voix du Nord.

Et møde i lokaladministrationen i Calais torsdag skal drøfte mulighederne for økonomisk støtte til søfolkene, som nu officielt er blevet arbejdsløse efter opløsningen af deres kooperativ.

Men de holder fortsat de to færger besat, som de indtil for en måned siden bemandede for Eurotunnel, og som DFDS nu har lejet af tunnelselskabet. Og så længe færgerne er besat, forbliver søfolkene arbejdsløse.

Peter Suppli Benson.

Det bekræfter advokat Alexandre Delezenne, som er bobestyrer for boet efter det opløste kooperativ, til avisen Nord Littoral.

»Besættelsen af færgerne blokerer i høj grad for fremskridt. Fagforeningens holdning er kontraproduktiv og forhindrer hurtig beskæftigelse af omkring 350 ansatte fra kooperativet,« siger han.

Eurotunnel og DFDS har til sammen erklæret sig villige til at ansætte cirka 350 søfolk fra kooperativet.

DFDS Seaways franske website oplyser onsdag formiddag, at afgangene fra Calais afgår til tiden.

FRANCE-TRANSPORT-LABOUR

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen