Berlingske Business

Opfindelser bag transport-succes

Nordjysk opfindsomhed i transportbranchen har påkaldt sig opmærksomhed i England, Tyskland og Frankrig, hvor Nordjysk

Kloak & Industriservice, NKI, med succes har gennemført prøverensning af landingsbanerne i såvel Heathrow

som lufthavnen i München, og i år kommer turen så til Charles de Gaulle i Paris.



Rensningerne er gennemført

med en helt speciel bil udviklet af NKI''s ejer, vognmand Carlo Andersen og den engelske fejemaskine-specialist Beam Johnston med

dansk afdeling i Them. Vognen kombinerer højtryksspuling med varmt vand, fejning og sugning i en løsning, der efterlader

en helt ren landingsbane. Det kunne også være en gågade, der skulle renses for tyggegummi, for "Airport-bilen",

som den kaldes, har vist sig at have et væld af anvendelsesmuligheder.

"Ole Opfinder"

Udviklingen af bilen

er et arketypisk eksempel i beskrivelsen af udviklingen i NKI, hvor Carlo Andersen ved adskillige lejligheder har ageret "Ole

Opfinder". Flere af hans opfindelser er efterfølgende blevet beskyttet mod kopiering.



Siden starten i 1990 har han

udviklet sin virksomhed til at være en af de store spillere på markedet inden for kloak og industriservice med en lang, lang

række nicheområder som supplement.



Allerede året efter starten udviklede han et hurtigere og bedre rengøringssystem

for Rockwool, og et par år senere blev samme teknologi anvendt hos Aalborg Portland. Sideløbende er medarbejderstab,

vognpark og forretningsområder slag i slag vokset.



I dag råder nordjyderne over en vognpark på 45 biler. Slamsugere

udgør hovedparten, men NKI råder bl.a. også over tre avancerede, digitale tv-inspektionsvogne og en række

andre specialkøretøjer.



Kerneforretningen er fortsat kloakarbejde og industrirengøring, men nye miljøområder

trænger sig på og peger tilsammen i retning af totalløsninger.

Sandrensning

NKI''s hidtil mest ambitiøse

udviklingsprojekt er knapt nok færdigt. Det er et sand- og jordrensningsanlæg. Efter halvandet års udvikling er

det i dag funktionsdueligt. Udviklingen har kostet ni mio. kr. - tre gange så meget som beregnet. Til gengæld har kommunernes

interesse for anlægget, som er opstillet ved virksomhedens domicil i Aalborg Øst, været stor.



Repræsentanter

for mere end 100 kommuner har lagt vejen forbi Aalborg for at bese anlægget, som økonomisk er attraktivt i forhold til

en langt dyrere deponering af forurenet sand eller jord.



At udviklingsarbejdet har været en risikabel økonomisk

affære vedgår Carlo Andersen gerne, men han ser det også som en stor mulighed for at komme ind hos kommunerne som

totalentreprenør.



- Nu kan vi spule kloaker, suge affaldet op, inspicere de rensede kloaker, tage affaldet med os hjem

og rense det med henblik på genbrug, forklarer den nordjyske vognmand, der allerede i 1996 lod sig miljøcertificere som den

første herhjemme i branchen. Også det kostede penge, men det var fornuftigt, vurderer Carlo Andersen.



- Det var

det, fordi vi jo netop sælger miljømæssig tryghed til kunderne, tilføjer han.



Ingen tryghed uden gode

medarbejdere. Også her har den nordjyske transportvirksomhed skrevet et specielt kapitel.

Uddannelse

I erkendelse

af, at ikke alle og enhver kan håndtere køretøjer til en værdi af flere mio. kr., har virksomheden i samarbejde

med Aalborg Tekniske Skole, SiD og Arbejdsformidlingen i Aalborg iværksat sit helt eget uddannelsesprogram.



Hvert halvandet

år uddannes 10-12 nye medarbejdere i papirgange, kundebetjening, bilernes teknologi, IT etc. NKI forpligter sig til at have dem

ansat det halvandet år, og herefter ansættes de fleste fast i virksomheden.



Som autodidakt erkender Carlo Andersen

sin egen begrænsning på særlige ansvarsområder, og han har ikke været bleg for at ansætte en økonomichef, en

ingeniør og sælgere til at varetage specialområder.



- Jeg kan ikke have forstand på det hele. Jeg er

ikke nogen stor IT-mand. Forleden sendte jeg min første e-mail. Til gengæld kan jeg skille en slamsuger ad, og jeg kan

også tegne en maskine, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen