Berlingske Business

Opel får millionbøde for ulovlige mindstepriser på biler

AUTOSHOW-PARIS/
Arkivfoto. Opel Danmark betaler millionbøde for at instruere forhandlere i at sælge brugte biler til mindstepriser. Foto:

Opel Danmark betaler millionbøde for at instruere forhandlere i at sælge brugte biler til mindstepriser.

Opel Danmark har fået en bøde på 8,25 millioner kroner for at overtræde konkurrenceloven.

Bilproducentens danske afdeling har instrueret sine forhandlere i at sælge brugte leasing-, udlejnings- og demobiler til faste priser.

Det er en overtrædelse af konkurrencelovens forbud mod bindende videresalgspriser.

- Det er strafbart og til skade for forbrugerne, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Jakob Hald i en pressemeddelelse.

- Men vi ser positivt på, at Opel Danmark selv har henvendt sig til myndighederne om sagen.

20BUSPIX-OPEL-UNDERBUKSER-1.jpg

Den ulovlige praksis har ifølge styrelsen fundet sted fra medio 2010 til februar 2014.

Virksomheden har overtrådt reglerne ved, at man løbende har instrueret Opelforhandlere i at anvende mindstepriser på brugte leasing-, udlejnings- og demobiler.

Opel Danmark har kommunikeret til forhandlerne, at de faste priser skulle sikre, at prisen på brugte biler af mærket Opel ikke faldt.

Det var Opel Danmark selv, som henvendte sig om sagen til myndighederne.

Billede

Bødens størrelse afspejler ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overtrædelsens grovhed, varighed og virksomhedens omsætning.

Opel Danmark har ifølge styrelsen accepteret at betale bøden.

ITALY-BUSINESS-AUTO-COMPANY-FIAT-MASERATI

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen