Berlingske Business
17:34Ulven fra Wall Street advarer mod kryptovalutaer

One-stop-shopping

- Man forventer, at der vil være en 40 pct. forøgelsen af fortjenesten til 3,1 mia kr. i 2005 - og DHL skal være

den foretrukne samarbejdspartner for alle aktiviteter indenfor ekspres og logistik. For år tilbage havde ingen troet, at DHL,

Danzas og Deutsche Post Euro Express ville være samlet under én paraply, siger David Spottiswood, adm. direktør

for DHL World Wide Express.



Post, spedition og ekspresfragt er dermed nu samlet i ét og samme selskab.



Europa Kommissionens

endelige godkendelse af Deutsche Post World Nets overtagelse af DHL muliggør den nye organisation.



Forandringerne skal

ses som en del af Deutsche Post''s globale aktivitetsprogram, STAR, som skal skabe merværdi for kunder og DHL.



Programmet

har til formål at sikre en fuldstændig integrering af koncernens tre virksomheder - som er et afgørende skridt

mod at gøre Deutsche Post World Net til verdens ledende leverandør af logistikydelser.

Redesignet industrien

-

Vi har faktisk i vores branche redesignet hele transportindustrien på 15 år. Førhen var det et spørgsmål

om at flytte en forsendelse fra den ene side af jordkloden til den anden - men for ekspresbranchen var det et spørgsmål

om at forsendelsen blev leveret hurtigt og effektivt - fra dør til dør.



For 20 år siden syntes erhvervslivet

at integraders var revolutionerende fordi de leverede en forsendelse i løbet af natten. Og det tilbød australske IPEC,

hvor Spottiswood arbejdede dengang - i konkurrence med TNT, som senere købte IPEC.



- Vi har netop fået en kontrakt

med et større amerikansk selskab med datterselskab i Danmark, der lukker deres europæiske lagre og lader os stå for

distributionen i Europa fra Danmark og Irland. Det er lige så hurtigt, der er en bedre kontrol med opgaven - og kunderne får

en bedre service.

Synergieffekt

Den nye organisation betyder væsentlige synergieffekter i de tre selskaber, hvor hovedkontoret

bliver placeret i DHL''s nuværende hovedkontor i Bruxelles. Det nye DHL kan tilbyde kunderne services og produkter på et

langt bredere område end tidligere. Det gælder ikke mindst "one-stop-shopping" konceptet, der imødekommer

kundernes ønske om at samle alle aktiviteter hos én operatør, der sikkert og hurtigt kan hente og bringe forsendelser

i hele verden.



I 2005 forventer man en økonomisk gevinst på 300 mio. Euro ved bl.a. at halvere indenrigs flyvninger

om natten - og ser man på IT-siden vil 18 regionale IT centre også undergå omlægninger, hvilket bl.a. munder

ud i en reducering af data centrene.



De 40 forskellige produkter fra DHL, Danzas og Euro Express vil blive strømlinet

til 10 produkt sortimenter. De seks parallelle europæiske netværk såvel som de mange indenrigsnetværk vil

fremover bliver integreret som et stort netværk og spare det nye selskab 130 mio. Euro om året. Samtidig bliver der økonomiske

fordele ved procurement - faktisk vil man spare 200 mio. Euro i 2005.



For DHL i Danmark bliver sammenslutningen betydningsfuld,

da der netop bliver mulighed for "one-stop-shopping".



David Spottiswood synes den nye situation er positiv. Postvæsnerne

i Europa har flere hundrede års erfaring i informationsudveksling og DHL og deres kolleger i branchen har et meget stærkt

netværk med erfaring i ekspresforsendelser. DHL var pionerer inden for ekspresbranchen og startede i 1969 med at transportere

skibsdokumenter fra San Francisco til Hawaii. I dag styrer et firma som DHL hele logistikgangen.



- Vi er mere og mere del af,

hvordan kunderne laver forretning. Ikke kun logistikkæden.



Med udvidelsen af EU forøges erhvervslivets markedsplads

med lande vi ofte overser, med andre kulturer og forretningsområder. Det handler om, hvor langt landene er i harmoniseringsprocessen.











I

229 lande

DHL opererer i dag i 229 lande worldwide - inklusive de kommende nye EU lande. Spottiswood er administrrende direktør

for Danmark og Island, og begyndte i branchen for 18 år siden.



Han bor i København med sin hollandske kone og deres

to små børn. Han var tidligere udstationeret i Dubai i Mellemøsten, men det meste af karrieren med udgangspunkt

i Holland, et land med en befolkning, der minder meget om danskerne.



- Det betyder meget for mig, at medarbejderne kan lide deres

job. Det handler ikke om at arbejde hårdt, men effektivt. Ofte siger jeg til en medarbejder, at vedkommende skal tage hjem tidligt

og have det sjovt - hvis han eller hun har gjort et godt stykke arbejde, siger David Spottiswood.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen