Berlingske Business
17:42

»Om tre år skal de kigge på Lauritzen og sige: Hold kæft, hvor er de dygtige«

20BUSMads-Peter-Zacho-14523.jpg
Mads Peter Zacho er som ny adm. direktør udset til at være rederiet J. Lauritzens redningsmand. Nu skal han rundt i verden og møde firmaets godt 800 ansatte. Han ser gerne, at de er med til at træffe beslutninger om fremtiden. Foto: Asger Ladefoged

Der vil komme en dag, hvor det gamle danske rederi ikke bliver forbundet med gæld og store økonomiske vanskeligheder.

En dag vil omverdenen igen nikke anerkendende til det 132-årige danske rederi J. Lauritzen. Det håber den nye topchef i rederiet Mads ­Peter Zacho. Men hans første opgave er langsomt at forsøge at nedbringe den enorme gældsbyrde, som hans forgængere har lagt på det 132-årige danske rederi, og som løbende har sendt ­J. Lauritzen på randen af konkurs.

Men Mads Peter Zacho tror, at han en dag kan genskabe den respekt, der ­engang stod om et af Danmarks ældste rederier.

»Om tre år skal de kigge på J. Lauritzen og sige: Hold kæft, hvor er de dygtige. De andre i industrien skal tænke, at dem i J. Lauritzen, de leverer virkeligt varen,« ­lyder Mads Peter Zachos ambitiøse drøm.

For det er ambitiøst. Han overtager nemlig et rederi, som har truffet mange forkerte valg siden finanskrisen brød ud. J. Lauritzen har gang på gang troet på langt bedre tider, men er hver gang blevet overrasket over, at tingene bare gik endnu værre.

17BUSLauritzen2.jpg

Rederiet har for får år siden betalt priser for nye skibe, der i dag slet ikke har den samme værdi. Og det ekstremt svære tørlastmarked – hvor der fragtes f.eks. kul, korn og stål – har kostet det danske rederi et underskud på samlet næsten otte mia. kroner i de seneste fem år.

»Det er væsentligt at skabe en virksomhed med en finansiel buffer, som betyder, at vi kan håndtere situationen, hvis tørlastkrisen fortsætter de næste år. Min primære opgave på den korte bane er at sikre en rimelig sammenhæng mellem vores gæld og værdien af vores flåde,« siger Mads Peter Zacho.

Direktør for rederiet J.Lauritzen, Birgit Aagaard-Svendsen.

I foråret blev problemerne med gælden så ­alvorlig, at både bestyrelsesformand Bent Østergaard og næstformand Ingar Skaug måtte stoppe ligesom finansdirektør Birgit Aagaard­-Svendsen blev bedt om at gå. I maj var det så topchef Jan Kastrup-Nielsen, som måtte gå. I stedet kom Mads Peter Zacho ind fra en stilling som ­finansdirektør i Torm.

Han vil dog meget nødigt uddybe, hvordan J. Lauritzen er kommet i den ulykkelige situation, hvor rederiet har balanceret på kanten af konkurs.

»Jeg er påpasselig med at kigge tilbage. Det er supernemt og lidt billigt at sige, hvad man skulle have gjort og ikke have gjort. Men det, jeg kan sige, er, at jeg vil arbejde på, at vi i fremtiden får skabt en stærk finansiel struktur ­kombineret med god risikostyring,« hedder det diplomatisk fra den nye rederichef.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Fortidens vækst kommer ikke tilbage

Mads Peter Zacho er kommet til et rederi, der var alt for længe om at forstå konsekvenserne af finanskrisen, og at fragt med tørlastvarer i fremtiden ville komme til at have lavere ­priser.

Da krisen ramte, slog den bunden helt ud af markedet med et prisfald på 90 pct. i efteråret 2008. Men allerede to år efter var J. Lauritzen klar med en ambitiøs vækstplan, hvor der skulle bruges otte mia. kroner på at fordoble både omsætning og indtjening inden for fem år.

Der kom ingen forbedring, i stedet blev det værre, og siden har det i lange perioder ­ikke kunnet betale sig at drive tørlastsejlads.

Flag

Det store overordnede problem er, at Kina ikke efterspørger tørlastprodukter på samme måde som tidligere. Siden årtusindskiftet ­efterspurgte landet ellers tørlastprodukter i stor stil, fordi mange kinesiske byer og veje blev udbygget.

Nu er der ikke tegn på, at fortidens vækst kommer tilbage, og samtidig er der fortsat alt for mange aktører, som drømmer om at være først med nye skibe, den dag markedet ser ­bedre ud.

»Vi ser fortsat et meget udfordret tørlastmarked, som er påvirket af en stor ordrebog, der betyder, at der især i 2017 vil komme ­mange nye skibe. Vi kan se, at der kommer flere, end der er behov for i forhold til efterspørgslen. Vi kommer ikke til at se, at markedet hurtigt vil komme tilbage, og det kan være, at det først sker sent i 2018 eller i 2019,« siger Lauritzen-chefen.

rederier

Mads Peter Zacho skal nu rundt i verden og møde mange af rederiets godt 800 ansatte. Første tur går til det amerikanske kontor nord for New York. Han siger, at medarbejdere ­meget gerne må deltage i beslutningerne og være med til at udvikle J. Lauritzen.

»Medarbejdere må gerne lave fejl, selv om den samme fejl helst ikke må ske to-tre gange. Det er derimod gift for en arbejdsplads, hvis medarbejderne sidder og venter på, at nogen fortæller dem, hvad de skal gøre,« siger Mads Peter Zacho.

business

Familie frem for sport

Han deler ikke interessen for maratonløb og andre fysiske udfordringer, som ellers er på mode blandt topchefer.

»Jeg tror ikke, at man bliver en bedre leder eller et bedre menneske af at pine sig selv ­flere timer efter en lang arbejdsdag. Jeg vil hellere bruge tiden på at løse matematikopgaver med mine børn, også selv om jeg synes, det er ­sjovere, end de synes. Og så vil jeg hellere se mine børn spille fodbold en kold søndag ­formiddag end være i Parken og se lands­holdet,« fortæller Mads Peter Zacho.

Ud over en fortid i Torm har Mads Peter ­Zacho været i A.P. Møller-selskabet Svitzer. Han er uddannet økonom fra Københavns ­Universitet og har en MBA fra schweiziske IMD.

J. Lauritzen er ejet af Lauritzen Fonden, som også har 42,8 pct. af det anderledes veldrevne færgerederi DFDS.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen