Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Olieprisen falder - men flybilletter holder prisen

olie
Foto:

Selv om prisen på olie og brændstoffer er faldet til under det halve af, hvad det var for mindre end et år siden, skal flyrejsende ikke forvente, at den lave oliepris smitter af på billetpriserne.

Selv om prisen på olie og brændstoffer er faldet til under det halve af, hvad det var for mindre end et år siden, skal flyrejsende ikke forvente, at den lave oliepris smitter af på billetpriserne.

Chefanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank fortæller i hvert fald, at der ikke er meget at give rabat af for de pressede flyselskaber.

- 2014 markerede de laveste priser på flybilletter, vi nogensinde havde set i et år, hvor brændstofprisen ellers lå ret højt mellem 100 og 110 dollar.

- Det er en ekstremt presset branche, og derfor kommer faldet i olieprisen som manna fra himlen for flyselskaberne, siger han.

De fleste selskaber har de seneste år opkrævet et særligt brændstoftillæg, som har været begrundet i de højere brændstofpriser.

Og selv om man kunne synes, at det var rimeligt at slippe for denne ekstraudgift nu, hvor olien er billigere end længe, skal man ikke forvente det store.

British Airways

- Hvis man afvikler brændstoftillægget, bliver den underliggende billetpris formentlig bare dyrere, og derfor vil forbrugeren ikke mærke ret meget til det, vurderer Jacob Pedersen.

Han peger specielt på to andre forhold, som taler imod prisfald her og nu.

For det første sikrer flyselskaber sig faste priser på flybrændstof et pænt stykke ind i fremtiden for at blive mindre følsom over for prisudsving. Det betyder, at ændringerne også er længe om at slå igennem på bundlinjen.

- SAS har for eksempel afdækket en stor del af sit brændstofforbrug, og derfor skal vi et stykke ind i næste kvartal, før det begynder at kunne mærkes for alvor her.

- Og selskaber som EasyJet og Ryanair er dækket ind frem til 2016, siger Jacob Pedersen.

SAS Passagerer

For det andet er der udsigt til et lavere udbud af sæder i luftrummet omkring Danmark, selv om efterspørgslen er stigende.

- SAS sænker kapaciteten, og Norwegian bremser op. Derfor er der ikke meget, der peger på, at selskaberne bliver tvunget til at sætte priserne ned, siger analytikeren.

En helt tredje faktor for prisdannelsen på flybilletter er dollarkursen, der er på vej opad. Det kan også øge omkostningerne for de selskaber, der ikke er afdækket tilstrækkeligt i den amerikanske valuta.

SAS flyver igen med massivt underskud

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen