Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Oliepris og prispres rammer SAS hårdt

SAS SAS leverer igen overskud
Arkivfoto. SAS giver et underskud på 556 millioner svenske kroner i første kvartal Foto:

SAS mere end fordoblede sit underskud i første kvartal af sit regnskabsår. Markedet er fortsat hårdt.

Flyselskabet SAS fik kom igennem regnskabsårets første tre måneder med et stort trecifret millionunderskud, men selskabet mener fortsat, at det kan nå i mål med forventningen om et positivt resultat for hele regnskabet 2016/17.

Det står dog klart, at SAS skal effektivisere yderligere de kommende år, lyder det i forbindelse med regnskabet.

SAS stillede allerede i årsregnskabet et udfordrende første kvartal i udsigt. Højere brændstofomkostninger og en lavere yield - det vil sige en lavere omsætning per passagerkilometer - ville ifølge SAS ' foreløbige prognose føre til et væsentligt lavere resultat end i første kvartal af 2015/16, hvor SAS fik et underskud før skat på 309 mio. svenske kr.

I indeværende regnskabsår gav perioden november, december og januar et underskud på 697 mio. svenske kr. før skat. Det er værre end analytikerforventningen om et underskud på 628 mio. svenske kr. målt på medianen ifølge SME Direkt.

Københavns lufthavn Medie: SAS opretter baser i Spanien og Engl

»SAS' regnskab vidner om, at selv om man er blevet mere effektive, så er presset på billetpriserne stort«, siger SAS-analytiker ved Sydbank Jacob Pedersen til Ritzau.

»De varsler flere tiltag for at nedbringe omkostningerne, og det er der også behov for,« fortsætter han.

SAS' omsætning steg til 8957 mio. svenske kr. i første kvartal mod ventet 8951 mio. svenske kr. blandt analytikerne ifølge SME Direkts estimater. I første kvartal 2015/16 havde SAS en omsætning på 8275 mio. svenske kr.

Resultatet af primær drift (EBIT) gav et underskud på 577 mio. svenske kr. mod et ventet minus på 509 mio. svenske kr. og minus 186 mio. svenske kr. på den post et år tidligere.

Hos SAS fortæller topchef Rickard Gustafson, at det nuværende effektiviseringsprogram ikke slår til, og selskabet er derfor begyndt at gå sine forretningsgange efter sømmene for at finde nye besparelser.

02BUSMedie-SAS-opretter-b#2.jpg

Det nuværende effektiviseringsprogram ventes stadig at medføre besparelser på 700 mio. svenske kr. i år, 500 mio. svenske kr. næste år og 300 mio. svenske kr. i 2018/19. Men der skal mere til i de kommende år.

»Der bliver tale om betydeligt større tal. Men præcis, hvor meget og hvilket omfang det får, må vi vente med at fortælle, indtil planen er klar. Men det er nødvendigt, at de besparelser, vi har lovet markedet på 1,5 mia. svenske kr. frem mod 2019, forhøjes, og det arbejde er vi gået i gang med«, siger administrerende direktør i SAS til Ritzau Finans.

På de nedre linjer i regnskabet landede SAS et underskud på 556 mio. svenske kr. efter skat mod et tab på 246 mio. svenske kr. i første kvartal året før. Analytikere havde ventet et minus på 527 mio. kr.

SAS' brændstofomkostninger steg til 1577 mio. svenske kr. fra 1228 mio. svenske kr.

Norwegian Fyldte fly sikrer Norwegian fordobling på bundlinjen

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen