Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Olielandet Norge er ved at drukne i elbiler

Partier kalder skatteminister i samråd om elbiler
Teslas model S var den femtemest solgte bil i Norge sidste år med 4.000 solgte luksuselbiler. I Danmark solgte man 460. Foto:

Norge har rundet de 50.000 elbiler, og selvom den store stigning i antallet af elbiler kommer sammen med en stor regning til skatteyderne, fortsætter norske politikere ufortrødent den elbilsvenlige linje.

I Norge har over 50.000 elbiler nu fået nummerplade på. Et imponerende tal for et land, som har færre indbyggere end Danmark, men forklaringen er ret ligetil.

Den norske regering indgik i 2012 et klimaforlig, som giver elbilsejere kæmpe fordele. Forliget er dyrt for den norske statskasse, men trods den høje pris er der ingen tegn på, at den norske regering vil fjerne incitamentet til at købe elbil fremover.

Elbilsejere har lov til at parkere gratis, elbilerne må køre i busbanerne, køre gratis på betalingsveje, og derudover har man som i Danmark givet afgiftsfritagelse for de lydsvage, grønne biler. Man har gjort Norge til et regulært paradis for elbilsejere.

Bredt forlig om grøn linje

Siden den nye centrum-højre-regering med Høyre og Erna Solberg kom til magten har der dog været lidt uro om forliget, og i den op0rindelige aftale ville der blive stoppet for afgiftsfordele, når man ramte 50.000 men onsdag kom et bredt forlig i hus, der vil forlænge fordelene ved at være norsk elbilsejer. Afgiftsfordelene for elbiler vil fortsætte indtil 2018, og derefter vil man fortsat give støtte til elbilskøb, men på en lidt anderledes måde end i dag. Forligspartierne vil give et tilskud til køb af bilen i stedet for afgiftsfritagelsen, der eksisterer i dag.

Desuden slipper elbilerne for den norske engangsafgift, som bilkøbere betaler af deres nyindkøbte bil. Den består af fire dele: CO2, NOx, vægt og effekt, og dermed er den norske registreringsafgift mere afhængig af miljøpåvirkning end værdi som i Danmark. Nordmændene er i den nye aftale fri for engangsafgiften frem til 2020, og i forbindelse med aftalen siger politikerne, at aftalen skal være et led i norges klimamål for 2020 og 2030.

Norges store fokus på elbiler bebyndte i 90’erne som en måde at give støtte til den norske elbilsproducent Think, men da fjeldlandets egen producent af elbiler gik konkurs, fortsatte støtten.

»Elbiler har været en succes i Norge, og det må vi tage vare på. Fremover skal afgiftssystemet fortsat bruges aktivt for at nå de udslipsreduktioner, som vi har forpligtet os til frem mod 2030,« siger Ola Elvestuen fra partiet Venstre, som er en del af det nye brede norske forlig.

Til gengæld vil de norske politikere ikke understøtte, at alle nordmænd skal købe en luksus-elbil, og det bliver derfor dyrere at købe en Tesla, som ikke vil få helt så meget i støtte, som det er tilfældet nu. Det siger regeringspartiet Høyre, som også er en del af det nye forlig. Teslaen er ellers utroligt populær i olielandet, hvor de generelt set velhavende borgere ikke er afskrækket af Teslaens pris på 558.000 norske kroner svarende til en halv million danske.

Ni milliarder er ikke for dyrt

De 50.000 elbiler svarer til  cirka 1,6 procent af den samlede bilpark, og selvom det kan lyde beskedent er det procentmæssigt flere elbiler end noget andet land i verden. Det tager lang tid at udskifte et lands bilpark, og  man kan nemmere se nordmændenes bejestring for elbiler på nyregistrerede biler. Her ligger de to elbiler Nissan Leaf med 4800 og Teslas S-model med 4000 de mest solgte elbiler i Norge i fjor, og de lå nummer tre og fem på listen over mest solgte biler.

Ifølge norske bilorganisationer bruger mange nordmænd en lille elbil som bil nummer to eller tre, så det er ikke i alle tilfælde, at der kommer færre benzinbiler i den norske bilpark. De bliver bare suppleret med et stort antal elbiler. En fem år gammel undersøgelse viser, at 90 procent af alle elbilsejere også ejer en benzindreven bil ved siden af.

Den norske statskasse har det godt, hvis man sammenligner med andre europæiske økonomier. Det ændrer ikke på, at elbilslovgivningen betyder betydeligt færre indtægter til den norske stat, men det får ikke politikerne til at ryste på hænderne. Økonomijournalist på avisen VG, Tom Staavi, skrev den 16. marts et debatindlæg, hvor han vurderer den norske stats tabte indtægter til 8-9 milliarder norske kroner, og det fik elbilsorganisationer og politikere på mærkerne for at forsvare den førte politik.

Den velpolstrede statskasse og miljøbevidste nordmænd er lig med, at de norske politikere har bred opbakning til at fortsætte den grønne satsning, og lige nu ser det ikke ud til, at 8-9 milliarder fra eller til rører indbyggerne i landet mod nord. Ikke så længe de kan overhale benzinslugerne indenom i busbanen på vej til Oslo Centrum og parkere gratis, når de kommer frem.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen