Berlingske Business

Olie trækker A.P. Møller ned i 2015 efter rekordresultat

SINGAPORE
De store fald i olieprisen vil ramme A.P. Møller-Mærsk-koncernen i år og udløser en lavere forventning. ARKIVFOTO Foto:

De store fald i olieprisen vil ramme A.P. Møller-Mærsk-koncernen i år og udløser lavere forventninger. Det sker efter virksomhedens største overskud nogensinde.

A.P. Møller-Mærsk forventer lavere indtjening i 2015 på grund af faldet i olieprisen, efter selskabet har tjent over 34 mia. kr. i 2014. Samtidig vil selskabet udbetale et ekstraordinært udbytte, efter A. P Møller har besluttet at sælge aktieposten i Danske Bank.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk fastholder forventni

Konglomeratet forventer et nettoresultat på »lidt under« 4 mia. dollar mod 4,1 mia. dollar året før. Analytikere forventer i følge Ritzau Finans i gennemsnit et resultat på 4,8 mia. dollar i 2015. Det er særlig de lavere oliepriser, som påvirker de lavere forventninger.

»Maersk Oil forventer et betydeligt lavere resultat for 2015 end 2014, fordi break even er nået med oliepriser på 55.60 dollar pr. tønde,« skriver ledelsen om forventningerne til 2015.

I 2014 tjente oliedelen en mia. dollar - stort set som forventet af selskabet selv. Men de stærkt faldende oliepriser siden sidste sommer får virksomheden til at forvente »et betydeligt lavere resulatet« i 2015.

NSA

Den samlede indtjening i gruppen var 5,2 mia. dollar mod 3,8 mia. dollar året før. Resultatet er positivt påvirket af en indtægt på 2,5 mia. dollar fra salget af Danske Supermarked og negativt påvirket af en stor nedskrivning på brasilianske oliefelter på 1,7 mia. dollar. Indtjeningen, der i danske kroner er 34,2 mia. kr., er den højeste indtjening nogensinden i virksomhedens historie.

»Det kan nok ikke overraske nogen, at vi er meget tilfredse med resulatet i år,« siger topchef Nils Smedegaard Andersen på en telekonference efter regnskabet.

»Forbedringerne kommer på tværs af virksomhederne. Den absolut største faktor er Maersk Line, Terminals og Services. Maersk Oil har en lille tilbagegang og Maersk Drilling var fuldstændigt som forventet lavere,« siger Smedegaard.

pix-anneuggla

Containerrederiet Maersk Line tjente 15,2 mia. kr., Mærsk Drilling, der udlejer boreplatforme, havde et overskud på 3,1 mia. kr., mens havnedelen APM Terminals resultat var 5,9 mia. kr.

Til gengæld var der tab i det femte ben APM Shipping Service, som havde et minus på halvanden mia. kr.

Bestyrelsen har foreslået et ordinært udbytte på kr. 300 pr. aktie. Derudover har selskabet besluttet at sælge sin aktiepost på 20 pct. i Danske Bank. Penge fra det salg vil blive betalt ud som ekstraordinært udbytte.

NSA

»A.P. Møller - Mærsk har været storaktionær i Danske Bank siden 1928. Det har været en god investering, og det kommer vores aktionærer til gode i form af det ekstraordinære udbytte, som bestyrelsen foreslår. Vi tilbyder desuden alle vores aktionærer, på lige fod, at overtage de aktier i Danske Bank, som de hidtil har ejet indirekte,« skriver bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen.

A.P. Møller - Mærsk Q4 2014

I mio. dollarQ4 2014Q4 2013Ændr.
i pct.
Omsætning1171511984-2%
Driftsresultat4591731-73%
Nettoresultat (fortsættende)189936-80%

A.P. Møller - Mærsk Q4 2014

I mio. dollarQ4 2014Q4 2013Ændr.
i pct.
Omsætning1171511984-2%
Driftsresultat4591731-73%
Nettoresultat (fortsættende)189936-80%

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen