Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Ole Birk: Vi har gode erfaringer med ny S-togsmodel

1
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) til Pressemøde i transportministeriet om udlicitering af S-togsdriften onsdag d.13. december 2017. Foto:

Togdriften skal effektiviseres, og betjeningen er bedre, når toget er førerløst, siger transportministeren.

S-togene i hovedstadsområdet skal gøres førerløse, da det er mere effektivt.

Samtidig skal de virksomheder, der leverer de førerløse toge, stå for driften af dem. Det sikrer, at togene også virker på langt sigt.

Sådan siger transportminister Ole Birk Olsen (LA), om den aftale, regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale onsdag er blevet enige om.

stog

»Af hensyn til passagererne og af hensyn til, at S-togene skal drives så effektivt som muligt, vil vi gøre togene automatiske. Vi har rigtig gode erfaringer fra metroen, så hvis man kan lide at køre med den, vil man også kunne lide at køre med de nye S-tog,« siger transportministeren.

Tidligere projekter i forbindelse med DSB - IC4-togene og det nye signalsystem - er ikke gået så godt. Hvad får jer til at tro, at dette vil lykkes uden problemer?

»Der er også projekter, der er gået godt. Udbuddet er gået godt i Midt- og Vestjylland, og det er gået godt med metroen. Vi har ingen grund til at tro, at det her ikke også kommer til at gå godt. Det er, fordi vi sørger for, at de, der leverer togene, også har en interesse i at levere nogle tog, der kan køre, fordi de selv skal stå for driften,« siger Ole Birk Olsen.

Finanslov DF: DSB skal presses økonomisk til at levere tog til

DSB vil med denne aftale miste en del af det tilskud på en halv milliard, som virksomheden får til at drive S-tog.

»DSB vil stadig have et ansvar for stationerne og billetsalg, så det vil fungere uændret, men de mister tilskuddet til driften af togene,« siger Ole Birk Olsen.

For DSB står S-togene for omkring 60 procent af det samlede passagertal og 27 procent af DSBs samlede produktion målt på kilometer.

S-banen vurderes til at udgøre 20 procent af Banedanmarks samlede udgifter til drift, vedligehold og fornyelse.

Tidslinje:

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen