Berlingske Business

Østeuropæiske chauffører satser på vestlige firmaer

40 pct. af chaufførerne i et stort tjekkisk transportfirma har sagt op og arbejder nu primært for vesteuropæiske transportvirksomheder med afdelinger i Tjekkiet.

Der er i reglen tale om forbedrede løn- og ansættelsesvilkår. Lønnen for en gennemsnitslig chauffør i Tjekkiet udgør ca. 40 pct. af lønnen, som en tysk chauffør får i Vesteuropa.

- Lønnen er lavere, men pengene er også billigere i Vesteuropa - det er billigere at finansiere køretøjerne.

- Samtidig anvendes ca. otte mio. kr. mere til brændstof end tidligere. Og så varer det et par år, før vi kan få lov til at køre cabotage kørsel, siger adm. direktør for det store CSAD Jihotrans i Ceske Budejovice, Robert Krigar.

7.500 kroner om måneden er bruttolønnen for de chauffører, som arbejder i selskabet - heraf er halvdelen basisløn.

Dertil kommer kilometerpenge - og diæter, som der er betalt skat af. Pension og forsikring udgør ca. tre pct. Skatteprocenten er 15-20.

58 mio. Euro

Firmaet omsatte i fjor for ca. 58 mio Euro og havde overskud på 2,5 mio Euro. Der er 1.000 medarbejdere tilknyttet virksomheden.

Ud over vognmandsvirksomhed og spedition drives rejsebureau og entreprenørvirksomhed samt lagerhotel.

Bilparken omfatter 330 lastbiler, 290 trailere og 220 busser. Strategien er at have to mærker fremover: MAN og Volvo, som man også har indrettet specialværksteder til.

Privatiseringen er løbet over to tempi, i 1991 og 1996. Den er nu afsluttet med Robert Kingar som hovedaktionær.

De største kunder er Avir Union, glasproducent med amerikanske interesser, dernæst Skoda fabrikkerne med biltransport og tredjestørst er Manfield, der er jern- og stålproducent.

Firmaet kører også for den lokale ølproducent - Budvar (Budweiser).

- Vi kører fast med tre biler til Milano og kører fast linietrafik mellem Kassel og Barcelona. 70 pct. af returlæs finder vi undervejs, siger Robert Kingar.

Han mener ikke konkurrencesituationen ser meget anderledes ud om tre år - men om 10 år kan han godt frygte konkurrencen fra lande længere østpå - som Rumænien, Bulgarien og Ukraine.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen