Berlingske Business

Økonomiske lufthuller presser luftfartsgigant

pix-airf
Den europæiske luftfartsgigant Air France-KLM blev skabt ved en koncernfusion i 2004. Koncernen flyver dog stadig under begge navne. Foto:

Air France-KLM kommer bedre ud af sit andet kvartal end året før - bundlinjen er dog stadig rød, og ledelsen må stadig notere sig, at forretningsmiljøet er »barskt«.

Den omfattende spareplan »Transform 2015« er på sporet, men alligevel må ledelsen i den europæiske luftfartsgigant fredag morgen bøje nakken og fortælle aktionærerne, at selskabet har tabt penge i andet kvartal 2013.

I regnskabsmeddelelsen, der er blevet offentliggjort før børsåbning, fremgår det, at omsætningen er steget med en procent til 6.580 millioner euro i forhold til samme periode sidste år. Omsætningen kaster en driftsresultat (EBITDAR) på 742 millioner euro af sig, hvilket er en stigning på pæne 25 procent. Når alt kommer til alt, ender Air France-KLM med en bundlinje på minus 163 millioner euro.

Trods de røde tal er der dog tale om fremgang i forhold til andet kvartal 2012. Her endte bundlinjen på et underskud på 897 millioner euro.

Ledelsen mener, at den forbedrede bundlinje skal ses i lyset af den omfattende spareplan, der er ved at blive implementeret. Det bliver desuden fulgt af et loyalitetsprogram, der skal sørge for, at kunderne bliver hos koncernen frem for at vælge et af de mange lavprisselskaber, der har sat sig på en stigende del af markedet for europæiske flyvninger de seneste år.

Trods programmet benævner ledelsen i Air France-KLM omsætningen som værende under det forventede. Den lægger en del af skylden på forretningsmiljøet i Europa, som de kalder »barskt«.

Hvor meget af den forbedrede bundlinje, der skyldes forbedret kernedrift er lidt uigennemsigtigt. Luftfartsgiganten får i kvartalet lidt medvind af brændstofpriserne, der har været otte procent lavere, når man korrigerer for de prisaftaler, Air France-KLM har indgået.

Air France-KLMs kvartalsomsætning rammer ret præcist de forventninger, analytikerne havde forud for fredagsregnskabet.

Selskabet er den ene af to dominerende spillere i europæisk luftfart. Både Air France-KLM og tyske Lufthansa har lidt over 600 fly på vingerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen