Berlingske Business

Økonomisk stød fra elbiler

Økonomisk stød fra elbiler - 1
Det er målet, at 100.000 ladestationer som den på billedet skal opsættes rundt om i landet, inden de første Renault-elbiler ruller ud på dansk asfalt i 2011. Her er det Better Places’ direktør, Moshe Kaplinsky, der demonstrerer, hvordan en el-optankning foregår. Foto:

Flere organisationer er bekymrede for, om teknologien er klar til Better Place og Dongs store elbilprojekt. I værste fald kan danskerne blive forsøgskaniner i et mislykkes forsøg for egen milliardregning.

Flere interesseorganisationer frygter, at man presser citronen for hårdt med planen om elbiler i Danmark i 2011. I går præsenterede Dong og Better Place Danmark et stort anlagt projekt, der inden for tre år skal gøre danskerne i stand til at køre i elbiler på en både praktisk og bæredygtig måde. Et projekt der delvist er finansieret af det statsejede firma Dong og indirekte finansieret af statskassen, da elbiler er afgiftsfritaget. Derfor er det også den danske befolkning, der kommer til at betale meget af regningen, hvis projektet ikke lever op til ambitionen.

»Vi er bekymrede for, om forbrugerne ender op som forsøgskaniner i et projekt, der viser sig ikke at gå efter planen. Man taler om en teknik, der ikke har vist, at den kan fungere endnu,« siger Torben Kudsk, der er chefkonsulent i FDM.

Han fortæller, at det springende punkt er de såkaldte batteriskift-stationer. Problemet med de elbiler, der eksisterer i dag er, at de ikke kan køre særlig langt, uden at man skal oplade dem. Det vil Better Place-projektet løse ved at lave specielle stationer, der ligger i forlængelse af tankstationer, hvor man kan køre ind og få byttet sit batteri til et fuldt opladet. Det skal helt præcist foregå ved, at en robotarm skifter batteriet under bilen.

»Det er den geniale løsning, men vi har ikke set den fungere endnu. Først til foråret vil de starte med en sådan teststation i Japan, og hvis den ikke rigtig fungerer, vil de nye elbiler ikke være bedre end alle dem, der er på markedet i dag, men som stort set ingen køber. Som iagttager kan man godt høre, at mange af folkene bag Better Place kommer fra topstillinger i IT-branchen. Jeg tror de undervurderer, hvor langsommelig en proces det er at gå fra teori til praksis i bilverdenen,« siger Torben Kudsk.

Staten betaler
Den liberale tænketank Cepos er også meget skeptisk overfor de store offentlige investeringer i projektet.

»Dette projekt vil få store konsekvenser for statskassen. Man kan med rette stille spørgsmålstegn ved, om det er en offentlig opgave, at gå ind og investere så mange penge, der kunne være brugt andre steder i et sådan risikabelt projekt, som ingen ved om vil fungere,« siger Mads Lundby Hansen, der er cheføkonom i Cepos.

Tidligere har tænketanken regnet ud, at statskassen kunne miste fem milliarder kroner om året i bilafgifter på salget af elbiler. I dag vurderer Mads Lundby Hansen, at det tal vil blive væsentligt højere.

Undgå ny Ellert
I Greenpeace er man også bekymrede. Her handler det dog ikke så meget om pengene.

»Overordnet synes vi, det lyder som en fornuftig tanke, og der er ingen tvivl om, at det er et skridt i den rigtige retning. Men man skal passe på den meget ambitiøse tidsramme, der lægges ned over projektet. Hvis planen indeholder mere end hvad, der er teknisk muligt, så vil det ikke fungere ordentligt. Og så ødelægger man elbilens indtog på markedet, ligesom Ellerten gjorde det i 80erne. Det ville være rigtig skidt for miljøet,« siger klima- og energimedarbejder Tarjei Haaland, der også synes, det er problematisk, at det er Dongs kunder, der skal betale for regningen, hvis det går galt.

Hos Better Place Danmark kan man godt forstå de mange spørgsmål til den nye teknologi, men man afviser kritikken: »Det er et meget ambitiøst projekt, og vi er de første, der globalt står frem med denne teknologi. Derfor må vi også tage alle de spørgsmål, der naturligvis kommer. Al den teknologi vi bruger, er kendt i andre sammenhænge, så der er ikke noget uprøvet over det. Jeg tror, det her handler om, at der ligesom ved indførslen af internettet og mobiltelefonen altid er nogle skeptikere,« siger underdirektør Christian Egenfeldt.

Ligesom med vindmøller
Omkring regningen for projektet peger han på, at vindturbiner i mange år var en udgift for staten, men endte med at blive en kæmpe eksportsucces. Han regner med, at elbilerne vil blive det samme plus for den danske samfund.

»Det her kommer til at fungere uden problemer. Prøv at kigge på de investorer og samarbejdspartnere vi har. Det er den bedste garant for, at det her projekt er realistisk,« siger Christian Egenfeldt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen